Γεώργιος

Σακαλλιέρος

Καθηγητής
Ιστορική μουσικολογία με έμφαση στη νεοελληνική μουσική του 19ου και 20ού αιώνα
Σύντομο Βιογραφικό

Ο Γιώργος Σακαλλιέρος γεννήθηκε στo Tübingen της Γερμανίας το 1972. Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στην Αθήνα, αρχικά στο Ελληνικό και, εν συνεχεία, στο Εθνικό Ωδείο (κιθάρα, θεωρητικά). Το 1990 εισήχθη στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. από όπου αποφοίτησε το 1996 με «Άριστα» και τίτλο διπλωματικής εργασίας «Η Μικρασιατική Ραψωδία του Γιάννη Κωνσταντινίδη. Ένα χαρακτηριστικό έργο ελληνικής συμφωνικής μουσικής με χρήση και επεξεργασία παραδοσιακού μουσικού υλικού». Συνέχισε με διδακτορικές σπουδές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την επίβλεψη της αναπληρώτριας καθηγήτριας Καίτης Ρωμανού στο πεδίο της ιστορικής μουσικολογίας. Ολοκλήρωσε την διδακτορική του διατριβή το 2005 με «Άριστα παμψηφεί» και θέμα «Η ζωή και το έργο του Γιάννη Κωνσταντινίδη (1903-84). Αναλυτική προσέγγιση και παρουσίαση του συνθετικού του ύφους με άξονα τα έργα για ορχήστρα». Παράλληλα, σπούδασε κλασική κιθάρα (1991-95) με τον Στέργιο Ζυγούρα, καθώς και ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση (1991-1995, 2001-2004) με τον συνθέτη, μαέστρο και θεωρητικό Άλκη Μπαλτά, στο Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης, λαμβάνοντας, αντίστοιχα, δίπλωμα κιθάρας («Άριστα παμψηφεί και Β’ βραβείο», 1995), πτυχίο αντίστιξης και φούγκας (1993, 1995, «Άριστα») και δίπλωμα σύνθεσης (Άριστα παμψηφεί και Β’ βραβείο», 2004). Η διδακτορική του διατριβή εκδόθηκε το 2010 από τις εκδόσεις University Studio Press ως μέλος της «Βιβλιοθήκης Μουσικολογίας» (επιμέλεια Δ. Γιάννου) υπό τον τίτλο: Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-84). Ζωή, έργο και συνθετικό ύφος.

Εργάστηκε από το 2005 έως το 2008 ως ειδικός επιστήμονας (σύμφωνα με το ΠΔ 407/80) στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Το 2007 εξελέγη λέκτορας ιστορικής μουσικολογίας (με έμφαση στη νεοελληνική μουσική του 19ου και 20ού αιώνα) του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, αναλαμβάνοντας υπηρεσία το 2009. Το 2013 εξελίχθηκε σε επίκουρο καθηγητή, το 2017 μονιμοποιήθηκε, το 2018 εξελίχθηκε σε αναπληρωτή καθηγητή και το 2023 σε καθηγητή πρώτης βαθμίδας. Την περίοδο 2020-2022 διετέλεσε αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος. Έχει προσφέρει, συνολικά, περισσότερους από δεκαπέντε (15) διαφορετικούς τίτλους μαθημάτων αναδεικνύοντας έναν ευρύ κύκλο επιστημονικών ενδιαφερόντων, στα πεδία της ιστορικής μουσικολογίας, της νεοελληνικής μουσικής, της μουσικής θεωρίας και ανάλυσης, των θεωρητικών της μουσικής (και στην κατεύθυνση σύνθεσης του Τμήματος), καθώς και της μουσικής πράξης (ιδρύοντας το Εργαστήρι κιθάρας). Έχει ολοκληρώσει την επίβλεψη 3 διδακτορικών διατριβών, περισσότερων από 15 διπλωματικών εργασιών, ενώ επιβλέπει 2 μεταδιδακτορικές ερευνήτριες. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή και ελληνικά ερευνητικά προγράμματα (Interfaces – ίδρυμα Ωνάση, IKYDA – DAAD, Κάλλιπος, Ε.Λ.Κ.Ε.-Α.Π.Θ., Υπουργείο Παιδείας) και υπήρξε Συντονιστής–Αξιολογητής των προγραμμάτων σπουδών των καλλιτεχνικών μαθημάτων για το Γενικό Λύκειο (Καλλιτεχνική παιδεία: Μουσική – Στοιχεία θεατρολογίας – Εικαστικά), ενώ συμμετείχε ως ειδικός επιστήμων–αξιολογητής στις επιτροπές αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών στα Μουσικά Σχολεία, έπειτα από ανάθεση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας). Δίδαξε για αρκετά χρόνια τόσο στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γενικά – Μουσικά – Πειραματικά Σχολεία, 2000-2008) όσο και στην ωδειακή εκπαίδευση (κιθάρα, ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση, Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης, 2001-2017).

Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εδράζονται εξίσου στην ιστορική και συστηματική μουσικολογία, με έμφαση στο κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής μουσικής ζωής, δημιουργίας, εκπαίδευσης και θεσμών, με εφαρμογές κριτικής ιστοριογραφικής προσέγγισης, αρχειακής έρευνας, μουσικής θεωρίας και ανάλυσης, ζητημάτων κριτικών εκδόσεων, καθώς και διεπιστημονικών προσεγγίσεων από τους χώρους της αισθητικής, της φιλοσοφίας, της λογοτεχνίας, ενώ πιο πρόσφατα και από τους χώρους και των κοινωνικών και ανθρωπολογικών σπουδών ως όψεις έρευνας μέσω της τέχνης (arts-based research). Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 50 επιστημονικές ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια μουσικολογίας, ελληνικής φιλολογίας και θεατρολογίας, και έχει δημοσιεύσει αντίστοιχο αριθμό επιστημονικών άρθρων σε μουσικολογικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και συλλογικές εκδόσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Routledge, Grove Music Online, Muzikologija, New Sound, SeriesMusicologica Balcanica, Μουσικολογία, Πολυφωνία). Το 2016 εκδόθηκε η επιστημονική μονογραφία του, με τίτλο: Dimitri Mitropoulos and his Works in the 1920s: The Introduction of Musical Modernismin Greece (Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής), η πρώτη μουσικολογική έκδοση απευθείας στην αγγλική γλώσσα, εκδομένη στην Ελλάδα και από ελληνικό εκδοτικό οίκο, η οποία έλαβε το Βραβείο Μουσικολογικού Συγγράμματος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών το 2018. Το 2023 δημοσίευσε τη νέα μελέτη του, Όψεις του μουσικού μοντερνισμού στον ελληνικό 20ό αιώνα: πρόσωπα, ρεύματα, έργα, θεσμοί, στη δράση ανοιχτών επιστημονικών συγγραμμάτων Κάλλιπος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Είναι τακτικό μέλος της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρίας (International Musicological Society – I.M.S.), της Εταιρίας Διεπιστημονικής Μουσικολογίας (Society for Interdisciplinary Musicology – S.I.M.) και ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρίας (Ε.Μ.Ε.). και της ερευνητικής της ομάδας «Νεοελληνική Μουσική (19ος-21ος αιώνας).

Ως συνθέτης, έχει γράψει, έως τώρα, περισσότερα από 30 έργα για ορχήστρα, ορχήστρα και χορωδία, σολίστ και ορχήστρα, σύνολα μουσικής δωματίου, φωνητικά αλλά και για σόλο όργανα. Έργα του έχουν βραβευθεί από την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών (Α΄ Βραβείο στον 1ο πανελλήνιο διαγωνισμό σύνθεσης «Δημήτρης Δραγατάκης», 2003, για το έργο Lament for D’ – A string quartet· Βραβείο στον διαγωνισμό «Συνθέρμεια 2007» για το έργο Autumn steps to Cγια κιθάρα και σύνολο δωματίου) και έχουν παρουσιάσει, μεταξύ άλλων, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής (διεύθ. Θόδωρος Αντωνίου, Ιάκωβος Κονιτόπουλος), το μουσικό σύνολο Idée Fixe (διεύθ. Μίλτος Λογιάδης), η πιανίστα Φανή Καραγιάννη, η φλαουτίστα Θεοδώρα Ιορδανίδου, ο κιθαριστής Φώτης Κουτσοθόδωρος, ο βιολίστας Αντώνης Τζιβένης, η πιανίστα Λενιώ Λιάτσου, ο φλαουτίστας Γιάννης Ανισέγκος, ο κιθαριστής Κώστας Μακρυγιαννάκης κ.ά. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών από το 2005.

________________

Giorgos Sakallieros was born in Tübingen, Germany, in 1972. He began his musical studies in Athens, initially at the Hellenic Conservatory and later at the National Conservatory (guitar, music theory). In 1990, he entered the School of Music Studies at the Aristotle University of Thessaloniki (A.U.Th.), graduating in 1996 with honors and a thesis entitled “The Asia Minor Rhapsody of Yiannis Constantinidis. A Characteristic Work of Greek Symphonic Music Using and Processing Folk Music Material”. He then pursued doctoral studies at the Department of Music Studies of the School of Philosophy at the National and Kapodistrian University of Athens, supervised by Assoc. Professor Katy Romanou in the field of historical musicology. He completed his doctoral dissertation in 2005 with honors and the title “The Life and Work of Yiannis Constantinidis (1903-84). Analytical Approach and Presentation of his Compositional Style Focusing on Orchestral Works”. At about the same period, he studied classical guitar (1991-95) with Stergios Zygouras and advanced music theory and composition (1991-1995, 2001-2004) with composer, conductor, and theorist Alkis Baltas at the Music College Conservatory of Thessaloniki, graduating with diplomas in guitar (1995), music theory and fugue (1993, 1995), and composition (2004). His doctoral dissertation was published in 2010 by University Studio Press as part of the “Musicology Library” (edited by D. Yannou) under the title: Yiannis Constantinidis (1903-84). His Life, Work, and Compositional Style.

From 2005 to 2008, he taught as an adjunct lecturer at the School of Music Studies, A.U.Th. In 2007, he was elected lecturer in historical musicology (with emphasis on 19th and 20th- century Greek art music) at the School of Music Studies, assuming his position in 2009. In 2013, he was elected assistant professor, became a permanent faculty member in 2017, associate professor in 2018, and full professor in 2023. From 2020 to 2022, he served as the deputy chair of the department. He has offered over fifteen different course titles covering a wide range of disciplines, including historical musicology, Modern-Greek art music, music theory and analysis, and musical performance. He has supervised the completion of three doctoral dissertations, over 15 integrated-master theses, and is currently supervising two postdoctoral researchers. He has participated in international and Greek research programs and served as Coordinator- Evaluator of study programs for artistic courses in Greek secondary education. He has also worked in public secondary education (General, Music, Experimental Schools, 2000-2008) and music-conservatory education (guitar, advanced theory, and composition, Music College Conservatory of Thessaloniki, 2001-2017).

His research interests are equally rooted in historical and systematic musicology, with an emphasis on the field of contemporary Greek musical life, creation, education, and institutions. These interests involve critical historiographical approaches, archival research, music theory and analysis, issues of critical editions, and interdisciplinary approaches from the fields of aesthetics, philosophy, literature, and more recently from social and anthropological studies as perspectives of arts-based research. He has presented over 50 papers at international musicology, Greek philology, and theatre studies conferences and published a similar number of scientific articles in musicological journals, conference proceedings, and collective editions in Greece and abroad. In 2016, his research monograph Dimitri Mitropoulos and his Works in the 1920s: The Introduction of Musical Modernism in Greece was published (Athens: Hellenic Music Centre; national award as best musicological monograph of 2018), and in 2023, his new research study, Perspectives of Musical Modernism in 20th-century Greece: People, Trends, Works, Institutions, was released in Kallipos open-access academic publications. He is a regular member of the International Musicological Society (I.M.S.), the Society for Interdisciplinary Musicology (S.I.M.), and a founding member of the Hellenic Musicological Society (H.M.S.) and its research group “Modern-Greek Art Music (19th-21st century).”

As a composer, Giorgos Sakallieros has created more than 30 works for orchestra, orchestra and choir, soloists and orchestra, chamber music ensembles, vocal works, and solo instruments. His works have been awarded by the Greek Composers Union (1st Prize at the 1st National Composition Competition “Dimitris Dragatakis”, 2003, for the work Lament for ‘D’ – A string quartet; Prize-winner in the “Synthermia 2007” competition for the work Autumn steps to ‘C’ for guitar and chamber ensemble). His compositions have been performed by various ensembles and musicians in Greece and internationally, e.g. the Hellenic Group of Contemporary Music Ensemble (Dir.: Theodore Antoniou, Iakovos Konitopoulos), the Idée Fixe music ensemble (Dir.: Miltos Logiadis), the pianist Fani Karagianni, the flutist Theodora Iordanidou, the guitarist Fotis Koutsothodoros, the violist Antonis Tzivenis, the pianist Lenio Liatsou, the flutist Yiannis Anisegkos, the guitarist Kostas Makrygiannakis, and others. He has been a regular member of the Greek Composers Union since 2005.

Βιογραφικό

Τμήμα Μουσικών Σπουδών

Giorgos Sakallieros, PhD

Professor

Historical Musicology, with Emphasis to Modern Greek Art Music of the 19th and 20th Centuries

School of Music Studies, Faculty of Fine Arts, Aristotle University of Thessaloniki

2310991840

Εκπαίδευση
1990 - 1996

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Σχολή Καλών Τεχνών

Πτυχίο Τμήματος Μουσικών Σπουδών (integrated master)

2001 - 2005

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Φιλοσοφική Σχολή

Διδακτορικό Δίπλωμα Τμήματος Μουσικών Σπουδών

1991 - 1995

Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης

Τάξη Άλκη Μπαλτά

Πτυχίο Αντίστιξης, Πτυχίο Φούγκας

1991 - 1995

Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης

Τάξη Στέργιου Ζυγούρα

Δίπλωμα Κιθάρας

2001 - 2004

Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης

Τάξη Άλκη Μπαλτά

Δίπλωμα Σύνθεσης

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα
Ιστορική Μουσικολογία Νεοελληνική Μουσική Μουσική Θεωρία και Ανάλυση Ιστορία του Πολιτισμού Έρευνα μέσω τέχνης Σύγχρονη Μουσική - Σύνθεση Μουσική Πράξη

Γεώργιος

Σακαλλιέρος

Καθηγητής
Ιστορική μουσικολογία με έμφαση στη νεοελληνική μουσική του 19ου και 20ού αιώνα
Σύντομο Βιογραφικό

Ο Γιώργος Σακαλλιέρος γεννήθηκε στo Tübingen της Γερμανίας το 1972. Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στην Αθήνα, αρχικά στο Ελληνικό και, εν συνεχεία, στο Εθνικό Ωδείο (κιθάρα, θεωρητικά). Το 1990 εισήχθη στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. από όπου αποφοίτησε το 1996 με «Άριστα» και τίτλο διπλωματικής εργασίας «Η Μικρασιατική Ραψωδία του Γιάννη Κωνσταντινίδη. Ένα χαρακτηριστικό έργο ελληνικής συμφωνικής μουσικής με χρήση και επεξεργασία παραδοσιακού μουσικού υλικού». Συνέχισε με διδακτορικές σπουδές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την επίβλεψη της αναπληρώτριας καθηγήτριας Καίτης Ρωμανού στο πεδίο της ιστορικής μουσικολογίας. Ολοκλήρωσε την διδακτορική του διατριβή το 2005 με «Άριστα παμψηφεί» και θέμα «Η ζωή και το έργο του Γιάννη Κωνσταντινίδη (1903-84). Αναλυτική προσέγγιση και παρουσίαση του συνθετικού του ύφους με άξονα τα έργα για ορχήστρα». Παράλληλα, σπούδασε κλασική κιθάρα (1991-95) με τον Στέργιο Ζυγούρα, καθώς και ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση (1991-1995, 2001-2004) με τον συνθέτη, μαέστρο και θεωρητικό Άλκη Μπαλτά, στο Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης, λαμβάνοντας, αντίστοιχα, δίπλωμα κιθάρας («Άριστα παμψηφεί και Β’ βραβείο», 1995), πτυχίο αντίστιξης και φούγκας (1993, 1995, «Άριστα») και δίπλωμα σύνθεσης (Άριστα παμψηφεί και Β’ βραβείο», 2004). Η διδακτορική του διατριβή εκδόθηκε το 2010 από τις εκδόσεις University Studio Press ως μέλος της «Βιβλιοθήκης Μουσικολογίας» (επιμέλεια Δ. Γιάννου) υπό τον τίτλο: Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-84). Ζωή, έργο και συνθετικό ύφος.

Εργάστηκε από το 2005 έως το 2008 ως ειδικός επιστήμονας (σύμφωνα με το ΠΔ 407/80) στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Το 2007 εξελέγη λέκτορας ιστορικής μουσικολογίας (με έμφαση στη νεοελληνική μουσική του 19ου και 20ού αιώνα) του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, αναλαμβάνοντας υπηρεσία το 2009. Το 2013 εξελίχθηκε σε επίκουρο καθηγητή, το 2017 μονιμοποιήθηκε, το 2018 εξελίχθηκε σε αναπληρωτή καθηγητή και το 2023 σε καθηγητή πρώτης βαθμίδας. Την περίοδο 2020-2022 διετέλεσε αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος. Έχει προσφέρει, συνολικά, περισσότερους από δεκαπέντε (15) διαφορετικούς τίτλους μαθημάτων αναδεικνύοντας έναν ευρύ κύκλο επιστημονικών ενδιαφερόντων, στα πεδία της ιστορικής μουσικολογίας, της νεοελληνικής μουσικής, της μουσικής θεωρίας και ανάλυσης, των θεωρητικών της μουσικής (και στην κατεύθυνση σύνθεσης του Τμήματος), καθώς και της μουσικής πράξης (ιδρύοντας το Εργαστήρι κιθάρας). Έχει ολοκληρώσει την επίβλεψη 3 διδακτορικών διατριβών, περισσότερων από 15 διπλωματικών εργασιών, ενώ επιβλέπει 2 μεταδιδακτορικές ερευνήτριες. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή και ελληνικά ερευνητικά προγράμματα (Interfaces – ίδρυμα Ωνάση, IKYDA – DAAD, Κάλλιπος, Ε.Λ.Κ.Ε.-Α.Π.Θ., Υπουργείο Παιδείας) και υπήρξε Συντονιστής–Αξιολογητής των προγραμμάτων σπουδών των καλλιτεχνικών μαθημάτων για το Γενικό Λύκειο (Καλλιτεχνική παιδεία: Μουσική – Στοιχεία θεατρολογίας – Εικαστικά), ενώ συμμετείχε ως ειδικός επιστήμων–αξιολογητής στις επιτροπές αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών στα Μουσικά Σχολεία, έπειτα από ανάθεση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας). Δίδαξε για αρκετά χρόνια τόσο στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γενικά – Μουσικά – Πειραματικά Σχολεία, 2000-2008) όσο και στην ωδειακή εκπαίδευση (κιθάρα, ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση, Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης, 2001-2017).

Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εδράζονται εξίσου στην ιστορική και συστηματική μουσικολογία, με έμφαση στο κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής μουσικής ζωής, δημιουργίας, εκπαίδευσης και θεσμών, με εφαρμογές κριτικής ιστοριογραφικής προσέγγισης, αρχειακής έρευνας, μουσικής θεωρίας και ανάλυσης, ζητημάτων κριτικών εκδόσεων, καθώς και διεπιστημονικών προσεγγίσεων από τους χώρους της αισθητικής, της φιλοσοφίας, της λογοτεχνίας, ενώ πιο πρόσφατα και από τους χώρους και των κοινωνικών και ανθρωπολογικών σπουδών ως όψεις έρευνας μέσω της τέχνης (arts-based research). Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 50 επιστημονικές ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια μουσικολογίας, ελληνικής φιλολογίας και θεατρολογίας, και έχει δημοσιεύσει αντίστοιχο αριθμό επιστημονικών άρθρων σε μουσικολογικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και συλλογικές εκδόσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Routledge, Grove Music Online, Muzikologija, New Sound, SeriesMusicologica Balcanica, Μουσικολογία, Πολυφωνία). Το 2016 εκδόθηκε η επιστημονική μονογραφία του, με τίτλο: Dimitri Mitropoulos and his Works in the 1920s: The Introduction of Musical Modernismin Greece (Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής), η πρώτη μουσικολογική έκδοση απευθείας στην αγγλική γλώσσα, εκδομένη στην Ελλάδα και από ελληνικό εκδοτικό οίκο, η οποία έλαβε το Βραβείο Μουσικολογικού Συγγράμματος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών το 2018. Το 2023 δημοσίευσε τη νέα μελέτη του, Όψεις του μουσικού μοντερνισμού στον ελληνικό 20ό αιώνα: πρόσωπα, ρεύματα, έργα, θεσμοί, στη δράση ανοιχτών επιστημονικών συγγραμμάτων Κάλλιπος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Είναι τακτικό μέλος της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρίας (International Musicological Society – I.M.S.), της Εταιρίας Διεπιστημονικής Μουσικολογίας (Society for Interdisciplinary Musicology – S.I.M.) και ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρίας (Ε.Μ.Ε.). και της ερευνητικής της ομάδας «Νεοελληνική Μουσική (19ος-21ος αιώνας).

Ως συνθέτης, έχει γράψει, έως τώρα, περισσότερα από 30 έργα για ορχήστρα, ορχήστρα και χορωδία, σολίστ και ορχήστρα, σύνολα μουσικής δωματίου, φωνητικά αλλά και για σόλο όργανα. Έργα του έχουν βραβευθεί από την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών (Α΄ Βραβείο στον 1ο πανελλήνιο διαγωνισμό σύνθεσης «Δημήτρης Δραγατάκης», 2003, για το έργο Lament for D’ – A string quartet· Βραβείο στον διαγωνισμό «Συνθέρμεια 2007» για το έργο Autumn steps to Cγια κιθάρα και σύνολο δωματίου) και έχουν παρουσιάσει, μεταξύ άλλων, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής (διεύθ. Θόδωρος Αντωνίου, Ιάκωβος Κονιτόπουλος), το μουσικό σύνολο Idée Fixe (διεύθ. Μίλτος Λογιάδης), η πιανίστα Φανή Καραγιάννη, η φλαουτίστα Θεοδώρα Ιορδανίδου, ο κιθαριστής Φώτης Κουτσοθόδωρος, ο βιολίστας Αντώνης Τζιβένης, η πιανίστα Λενιώ Λιάτσου, ο φλαουτίστας Γιάννης Ανισέγκος, ο κιθαριστής Κώστας Μακρυγιαννάκης κ.ά. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών από το 2005.

________________

Giorgos Sakallieros was born in Tübingen, Germany, in 1972. He began his musical studies in Athens, initially at the Hellenic Conservatory and later at the National Conservatory (guitar, music theory). In 1990, he entered the School of Music Studies at the Aristotle University of Thessaloniki (A.U.Th.), graduating in 1996 with honors and a thesis entitled “The Asia Minor Rhapsody of Yiannis Constantinidis. A Characteristic Work of Greek Symphonic Music Using and Processing Folk Music Material”. He then pursued doctoral studies at the Department of Music Studies of the School of Philosophy at the National and Kapodistrian University of Athens, supervised by Assoc. Professor Katy Romanou in the field of historical musicology. He completed his doctoral dissertation in 2005 with honors and the title “The Life and Work of Yiannis Constantinidis (1903-84). Analytical Approach and Presentation of his Compositional Style Focusing on Orchestral Works”. At about the same period, he studied classical guitar (1991-95) with Stergios Zygouras and advanced music theory and composition (1991-1995, 2001-2004) with composer, conductor, and theorist Alkis Baltas at the Music College Conservatory of Thessaloniki, graduating with diplomas in guitar (1995), music theory and fugue (1993, 1995), and composition (2004). His doctoral dissertation was published in 2010 by University Studio Press as part of the “Musicology Library” (edited by D. Yannou) under the title: Yiannis Constantinidis (1903-84). His Life, Work, and Compositional Style.

From 2005 to 2008, he taught as an adjunct lecturer at the School of Music Studies, A.U.Th. In 2007, he was elected lecturer in historical musicology (with emphasis on 19th and 20th- century Greek art music) at the School of Music Studies, assuming his position in 2009. In 2013, he was elected assistant professor, became a permanent faculty member in 2017, associate professor in 2018, and full professor in 2023. From 2020 to 2022, he served as the deputy chair of the department. He has offered over fifteen different course titles covering a wide range of disciplines, including historical musicology, Modern-Greek art music, music theory and analysis, and musical performance. He has supervised the completion of three doctoral dissertations, over 15 integrated-master theses, and is currently supervising two postdoctoral researchers. He has participated in international and Greek research programs and served as Coordinator- Evaluator of study programs for artistic courses in Greek secondary education. He has also worked in public secondary education (General, Music, Experimental Schools, 2000-2008) and music-conservatory education (guitar, advanced theory, and composition, Music College Conservatory of Thessaloniki, 2001-2017).

His research interests are equally rooted in historical and systematic musicology, with an emphasis on the field of contemporary Greek musical life, creation, education, and institutions. These interests involve critical historiographical approaches, archival research, music theory and analysis, issues of critical editions, and interdisciplinary approaches from the fields of aesthetics, philosophy, literature, and more recently from social and anthropological studies as perspectives of arts-based research. He has presented over 50 papers at international musicology, Greek philology, and theatre studies conferences and published a similar number of scientific articles in musicological journals, conference proceedings, and collective editions in Greece and abroad. In 2016, his research monograph Dimitri Mitropoulos and his Works in the 1920s: The Introduction of Musical Modernism in Greece was published (Athens: Hellenic Music Centre; national award as best musicological monograph of 2018), and in 2023, his new research study, Perspectives of Musical Modernism in 20th-century Greece: People, Trends, Works, Institutions, was released in Kallipos open-access academic publications. He is a regular member of the International Musicological Society (I.M.S.), the Society for Interdisciplinary Musicology (S.I.M.), and a founding member of the Hellenic Musicological Society (H.M.S.) and its research group “Modern-Greek Art Music (19th-21st century).”

As a composer, Giorgos Sakallieros has created more than 30 works for orchestra, orchestra and choir, soloists and orchestra, chamber music ensembles, vocal works, and solo instruments. His works have been awarded by the Greek Composers Union (1st Prize at the 1st National Composition Competition “Dimitris Dragatakis”, 2003, for the work Lament for ‘D’ – A string quartet; Prize-winner in the “Synthermia 2007” competition for the work Autumn steps to ‘C’ for guitar and chamber ensemble). His compositions have been performed by various ensembles and musicians in Greece and internationally, e.g. the Hellenic Group of Contemporary Music Ensemble (Dir.: Theodore Antoniou, Iakovos Konitopoulos), the Idée Fixe music ensemble (Dir.: Miltos Logiadis), the pianist Fani Karagianni, the flutist Theodora Iordanidou, the guitarist Fotis Koutsothodoros, the violist Antonis Tzivenis, the pianist Lenio Liatsou, the flutist Yiannis Anisegkos, the guitarist Kostas Makrygiannakis, and others. He has been a regular member of the Greek Composers Union since 2005.

Βιογραφικό

Μαθήματα
2013 - 2024

Νεοελληνική Μουσική (ΙΠ1006) (Προπτυχιακό)

2017 - 2024

Εισαγωγή στις Μουσικές Σπουδές (ΙΠ1004, συνδιδασκαλία) (Προπτυχιακό)

2010 - 2017

Εισαγωγή στη Μορφολογία και Ανάλυση της Μουσικής (ΥΣ3000)

2021 - 2022

Ιστορία της Μουσικής (17ος-19ος αι.) (ΙΠ1002)

2018 - 2024

Κριτικές Εκδόσεις Έργων Νεοελλήνων Συνθετών (ΙΠ2011, σεμινάριο)

2009 - 2022

Όψεις και Στάδια της Νεοελληνικής Μουσικής Πρωτοπορίας, Πριν και Μετά το 1945 (Μητρόπουλος, Σκαλκώτας, Δραγατάκης, Χρήστου) (ΙΠ2010)

2006 - 2024

Όψεις και Στάδια Νεοελληνικής Μουσικής Δημιουργίας: Γιάννης Κωνσταντινίδης (ΙΠ2021) (Προπτυχιακό)

2009 - 2017

Η Φούγκα ως Είδος και ως Τεχνική Μουσικής Σύνθεσης και η Εξέλιξή της από τον 17ο ως τον 20ό Αιώνα (ΙΠ2020) (Προπτυχιακό)

2009 - 2018

Η Οργανική Μουσική του 17ου Αιώνα (ΙΠ2009) (Προπτυχιακό)

2010 - 2014

Στοιχεία Τεχνικής Φούγκας (ΥΟ4000) (Προπτυχιακό)

2006 - 2013

Μουσική Υφή / Θεωρητικά της Μουσικής ΙΙΙ, ΙV (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα, Τονική Σύνθεση) (Κατεύθυνση Σύνθεσης: ΣΥ1003-1004) (Προπτυχιακό)

2017 - 2024

Mουσικά Σύνολα: Εργαστήρι Κιθάρας Ι, II, III, IV (ΜΠ3029, -3030, -3041, -3042) (Προπτυχιακό)

2024 - 2024

Όψεις του Μουσικού Μοντερνισμού στον Ελληνικό 20ό Αιώνα (ΙΠ2034) (Προπτυχιακό)

Δημοσιεύσεις - Publications | Μουσική δημιουργία - Composition
  • Βιβλία - Books
    • Σακαλλιέρος, Γιώργος.  2010. Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-84). Ζωή, έργο και συνθετικό ύφος. Θεσσαλονίκη: University Studio Press [465 σελ.] – ISBN: 978-960-12189-8-4. Το βιβλίο αποτελεί αναθεωρημένη εκδοχή της διδακτορικής διατριβής με τίτλο “Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-1984). Η ζωή και το έργο του. Αναλυτική προσέγγιση και παρουσίαση του συνθετικού του ύφους, με άξονα τα έργα για ορχήστρα” που εκπονήθηκε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 2005. https://shorturl.at/gAW02 

    • Sakallieros, Giorgos. 2016. Dimitri Mitropoulos and his Works in the 1920s. The Introduction of Musical Modernism in Greece. Athens: Hellenic Music Centre [416 σελ.] – ISBN: 978-618-80006-3-6.

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2023. Όψεις του μουσικού μοντερνισμού στον ελληνικό 20ό αιώνα. Πρόσωπα, ρεύματα, έργα, θεσμοί. Αθήνα: Κάλλιπος – Ανοιχτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις [420 σελ.] – ISBN: 978-618-5726-59-1. http://dx.doi.org/10.57713/kallipos-178
  • Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους - Chapters in collective volumes
    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2009. «Γιάννης Κωνσταντινίδης ή Κώστας Γιαννίδης: Μια μουσική βιογραφία». Στο Κώστας Γιαννίδης, Το Μικρόβιο του Έρωτα, Έντυπο αναλυτικό βιβλίο – πρόγραμμα της ομώνυμης παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Λάμπρος Λιάβας, Νίκος Α. Δοντάς (επιμ.), 17-23. Αθήνα: Εθνική Λυρική Σκηνή. https://www.dropbox.com/scl/fi/j3veiu3hwpf07wyqshj03/7..pdf?rlkey=qbiq5718q13yn6f1kql5k5lhd&dl=0
    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2016. «Γιώργος Σισιλιάνος – Δημήτρης Μητρόπουλος: μια σχέση φιλίας, εκτίμησης και αμφίδρομων επιδράσεων». Στο Γιώργος Σισιλιάνος (1920-2005) – Επετειακό αφιέρωμα, Στ. Μεράκου – Β. Βράκα (επιμ.), 53-70. Αθήνα: Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής. https://www.dropbox.com/scl/fi/8y7k261rzn72vnsuzt0qm/31.-_-2015.pdf?rlkey=1ptwzp3f35apz73arohoro17u&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2019. «Εισαγωγή στη Νεοελληνική Μουσική – Ιστορική θεώρηση». Στο Εισαγωγή στη Μουσικολογία, Εύη Νίκα-Σαμψών (επιμ.), 83-106. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Μουσικών Σπουδών – University Studio Press. https://www.dropbox.com/scl/fi/bply1oudxifk6d0842p7v/37.-_.pdf?rlkey=w17396ezqzamps77pkh3mgeix&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2021. «Τα ωδεία ως φορείς ιδεολογικών και πολιτισμικών τάσεων της εποχής τους: Μια εισαγωγική κριτική επισκόπηση». Στο Νεοελληνική Μουσική. Ζητήματα Ιστορίας και Ιστοριογραφίας – με αφορμή τα 50 χρόνια από τον θάνατο του Σπύρου Μοτσενίγου, Κώστας Καρδάμης (επιμ.), 225-239. Κέρκυρα: Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας – Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου. https://www.dropbox.com/scl/fi/aoof6emp3ixpm5w9epcvk/42..pdf?rlkey=3a36e2ayq874l6t20pzszbgcl&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2022. «Γιάννης Χρήστου – Κάρολος Κουν: μια αμφίδρομα δημιουργική συνεργασία στο αρχαίο δράμα». Στο Ο θεατρικός κόσμος του Κάρολου Κουν,  Αρετή Βασιλείου, Κωνσταντίνος Κυριακός και Λίνα Ρόζη (επιμ.), 125-141. Αθήνα: Εκδόσεις Αμολγός – Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών. https://www.dropbox.com/scl/fi/1tlt8y6oxs117hi871i74/43.-2022.pdf?rlkey=1c4kdxmy4tqmwzzxxt4md06yv&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2022. «Ελληνική Επανάσταση: Έντεχνη ευρωπαϊκή και νεοελληνική μουσική». Στο 200 χρόνια από την Επανάσταση: αφιέρωμα του Ανοικτού Πανεπιστημίου Καλαμαριάς στο 1821, Ζαχαρίας Σκούρας και Νίκος Βαρσακέλης (επιμ.), 203-220. Θεσσαλονίκη: Δήμος Καλαμαριάς – Ανοικτό Πανεπιστήμιο Καλαμαριάς. https://www.dropbox.com/scl/fi/mixzz39fv2lzus5pb99b0/44.-_-_2021.pdf?rlkey=4h30oe7lwymtuy079m49fiitp&dl=0

    • Sakallieros, Giorgos [forthcoming]. Dimitri Mitropoulos in the 1920s: The Pioneering Steps of Musical Modernism in Greece”. In Perspectives of Greek Musical Modernism, Eva Mantzourani, Costas Tsougras, Petros Vouvaris (eds.). Ashgate Studies in Theory and Analysis of Music After 1900 series, Routledge (Taylor & Francis Group).
    • Chardas, Kostas and Giorgos Sakallieros [forthcoming]. Μusical Modernism in Greece: An OverviewIn Perspectives of Greek Musical Modernism, Eva Mantzourani, Costas Tsougras, Petros Vouvaris (eds.). Ashgate Studies in Theory and Analysis of Music After 1900 series, Routledge (Taylor & Francis Group).
  • Άρθρα σε πρακτικά συνεδρίων - Articles in conference proceedings
    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2006. «Εφαρμογές ανάλυσης σε έργα νεοελληνικής έντεχνης μουσικής με στοιχεία «εθνικής» ταυτότητας: κριτήρια, αισθητικές κατευθύνσεις, θεωρία και μεθοδολογία». Στο Μουσική Θεωρία και ΑνάλυσηΜεθοδολογία και Πράξη. Πρακτικά Συμποσίου. 29/9 – 1/10/2006,  Κώστας Τσούγκρας (επιμ.), 56-63. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. https://www.dropbox.com/scl/fi/6f1pd8jlfqf6y1q4xxo7g/3..pdf?rlkey=69ioulepjcdr2nswcqnzxhv6p&dl=0
    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2008. «Η θέση της γυναίκας στην έντεχνη νεοελληνική μουσική δημιουργία (19ος – 20ός αι.). Μια ιστορική επισκόπηση». Στο Λόγος Γυναικών, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Κομοτηνή 26-28 Μαΐου 2006, Βασιλική Κοντογιάννη (επιμ.), 443-453. Αθήνα: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο. https://www.dropbox.com/scl/fi/2ff2j0ammrmm350eckcci/4..pdf?rlkey=jed8gjbl025d1f3ac0iywkykb&dl=0
    • Sakallieros, Giorgos and Konstantinos Kyriakos. 2008. “Musical Conception, Para-musical Events and Stage Performance in Jani Christou’s Strychnine Lady (1967)”. In Musical Structure, Proceedings of the Fourth Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM08) (Thessaloniki: Department of Music Studies, Aristotle University of Thessaloniki, 3-6 July 2008), E. Cambouropoulos, R. Parncutt, M. Solomos, D. Stefanou, C. Tsougras (eds.), 1-10. https://www.dropbox.com/scl/fi/sljguw53o6lvqk7si6flg/5.-Sakallieros-Kyriakos-Proceedings-CIM08.pdf?rlkey=nkrg82n74os3207l5j9xycsy7&dl=0
    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2009. «Η όπερα Αδελφή Βεατρίκη (Sœur Béatrice) του Δημήτρη Μητρόπουλου (1918): μουσική υφή, αισθητικές κατευθύνσεις και ιστορικό πλαίσιο δημιουργίας». Στο Πρακτικά συνεδρίου Ελληνική μουσική δημιουργία του 2οού αιώνα για το λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 27-29 Μαρτίου 2009, Γιώργος Βλαστός (επιμ.), 17-29. Αθήνα: Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής, 2009. https://www.dropbox.com/scl/fi/9z2qvdq9u1x97ls657kcj/6-6a.-20-….pdf?rlkey=b7qz3srjs85h31k3ojt9o9qqz&dl=0
    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2010. “Μιμητική αντίστιξη και τεχνικές φούγκας στο έργο των H. Purcell, G. F. Händel, J. Haydn και F. MendelssohnBartholdy: ιστορική και αναλυτική επισκόπηση”. Στο Πρακτικά Συμποσίου Purcell, Handel, Haydn, Mendelssohn – τέσσερις επέτειοι, Γ. Σακαλλιέρος, I. Φούλιας (επιμ.), 101-126. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ.- University Studio Press. https://www.dropbox.com/scl/fi/pqb6xps31kqkzq8cgov5e/8.-Purcell-Handel-Haydn-Mendelssohn.pdf?rlkey=s86ekhp5wvbnxb2o10t1dcu55&dl=0
    • Sakallieros, Giorgos. 2010. “Aspects of Neoclassicism within Post-war Greek Musical Avant-garde: The Violin Concertos by Dimitri Dragatakis (1969), Yannis A. Papaioannou (1971) and Yorgos Sicilianos (1987)”. In Proceedings of the International Conference Beyond the Centres: Musical Avant-Gardes Since 1950 (Thessaloniki: Department of Music Studies, Aristotle University of Thessaloniki, 1-3 July 2010), Costas Tsougras, Danae Stefanou and Kostas Chardas (eds.), 1-17. https://www.dropbox.com/scl/fi/fdpf0ygfrviqi4jva2k8o/10.-Beyond-the-Centers-BTC-Papaioannou.pdf?rlkey=idebnbzaif51ire23194fgyru&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2011. «Η Σονάτα για πιάνο op. 26 (1949) του Samuel Barber και η θέση της στην αμερικανική πιανιστική φιλολογία». Στο Πρακτικά Συνεδρίου Τρεις εποχές – Τέσσερις επέτειοι: Pergolesi, Chopin, Schumann, Barber, Γ. Σακαλλιέρος, I. Φούλιας (επιμ.), 280-296. Αθήνα: Τμήμα Μουσικών Σπουδών Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. https://www.dropbox.com/scl/fi/2xchpo170zhitvlrdyz2r/12.-Pergolesi-Chopin-Schumann-Barber.pdf?rlkey=3lrevogcyagipzk71lhci2ihe&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2011. «Το έτος 1928 του κ. Δ. Μητρόπουλου και το Concerto Grosso: όψεις μιας συνθετικής και καλλιτεχνικής μεταστροφής». Στο Πρακτικά Συνεδρίου ‘Δημήτρης Μητρόπουλος – 50 χρόνια μετά…’ , Ι. Φούλιας, Γ. Μπελώνης, Γ. Βλαστός & Τ. Κολυδάς (επιμ.), 114-135. Αθήνα: Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιόνιου Πανεπιστημίου – εκδόσεις Orpheus. https://www.dropbox.com/scl/fi/6sh2j7gt3sluwncgxhtsv/14.-.-….pdf?rlkey=j6mafh4enlkb6l3k70vwvo2ub&dl=0
    • Sakallieros, Giorgos. 2012. Perspectives of the Athenian Musical Life, 1870-1940“. In Musik-Stadt, Traditionen und Perspektiven urbaner Musikkulturen, Bericht des XIV. Internationalen Kongresses der Gesellschaft für Musikforschung, Leipzig Universität, Institut für Musikwissenschaft, Teilband IV: Freie Referate, Gilbert Stoeck (ed.), 94-104. Leipzig: Gudrun Schroeder Verlag. https://www.dropbox.com/scl/fi/o7052qea1xl8xd255rgst/17.-Musik-Stadt-Leipzig-University.pdf?rlkey=7ql6qbxcx69i0mg3v1ccsvlfx&dl=0
    • Sakallieros, Giorgos. 2013. «A Decisive Step to Prewar Greek Musical Modernism: Dimitri Mitropoulos’ Ostinata for Violin and Piano (1926-27)». In Proceedings of the International Musicological Conference Crossroads: Greece as an international pole of musical thought and creativity (Thessaloniki: School of Music Studies, Aristotle University of Thessaloniki – International Musicological Society, June 6-10, 2011), E. Nika-Sampson, G. Sakallieros, M. Alexandru, G. Kitsios, E. Giannopoulos (eds.), 725- 742. Thessaloniki: School of Music Studies. https://www.dropbox.com/scl/fi/m7z8on8buljbtyd6cdt1l/18.-Crossroads.pdf?rlkey=0kzx3c4wsxvp71c3vl26ii1fj&dl=0
    • Σακαλλιέρος, Γιώργος και Θεόδωρος Κίτσος. 2014.Ο θρήνος ταιριάζει στην Αριάδνη: μια συνεξέταση των lamenti της Αριάδνης των Monteverdi και Lawes”. Στο Πρακτικά Διατμηματικού Συμποσίου Αρχαίοι μύθοι και μουσική δημιουργία (Τμήμα Μουσικών Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 21-22 Οκτωβρίου 2012), Ι. Φούλιας – Θ. Κίτσος (επιμ.), 19-31. Αθήνα: Τμήματα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. – Ε.Κ.Π.Α. https://www.dropbox.com/scl/fi/jssiokayg8d0a8klppv7h/20.-2012.pdf?rlkey=ficvwz6dencb8zp727tljyan4&dl=0

    • Sakallieros, Giorgos. 2014. “The Greek Symphony (1900-1950): Oscillating between Greek Nationalism and Western Art-Music Tradition”. In The National Element in Music (Conference proceedings, Athens, 18-20 January 2013), N. Maliaras (ed.), 31-49. Athens: University of Athens / Faculty of Music Studies – Friends of Music Society. https://www.dropbox.com/scl/fi/u7yfuq367jmnn7acnkqcu/22.-The-National-element-in-music.pdf?rlkey=x8jtr79hrj9ov7dz5h4qpnosl&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2016. «Η αλληλογραφία Δημήτρη Μητρόπουλου – Arnold Schoenberg (1945-1951): κριτική αποδελτίωση και σχολιασμός». Στο Πρακτικά 7ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου, Κέρκυρα 30 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου 2015 (υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας), Ι. Φούλιας, Π. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης και Κ. Χάρδας (επιμ.), 96-113. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://www.dropbox.com/scl/fi/vf2ix35rxl8la55uru8fq/32.-7.pdf?rlkey=qb9jzx0g89drdrw8l1832tu2s&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2017. «Η πρόσληψη της έντεχνης μουσικής στη μεσοπολεμική Αθήνα και οι ταυτότητές της: εθνικισμός, μοντερνισμός και ο διττός ρόλος του Δημήτρη Μητρόπουλου». Στο Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου Ταυτότητες: Γλώσσα και Λογοτεχνία (για την επέτειο 20 χρόνων λειτουργίας του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Κομοτηνή 9-11 Οκτωβρίου), Τόμ. Α’. Ζωή Γαβριηλίδου, Μαρία Κωνσταντινίδου, Νίκος Μαυρέλος, Ιωάννης Ντεληγιάννης, Ιωάννα Παπαδοπούλου και Γεώργιος Τσομής (επιμ.), 569-562. Καβάλα: Εκδόσεις Σαΐτα. https://www.dropbox.com/scl/fi/5lsjv6lej48n3dki5x1te/33.-2015.pdf?rlkey=kwlzxmfr8itzwcwnz3960tegc&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2019. «Η μιμητική αντίστιξη στο έργο του Δημήτρη Μητρόπουλου: ζητήματα υφής, επιδράσεων, αισθητικής και μουσικής γλώσσας». Στο Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις (Πρακτικά 8ου Διατμηματικού Συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Κώστας Χάρδας, Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), 233-256.  Αθήνα 25-27 Νοεμβρίου 2016). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://www.dropbox.com/scl/fi/rod22h9urayb23o4hv16x/34.-8-2016.pdf?rlkey=vkl86xkw22fdrtp172bx0k8rq&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2020. «Τα 16 Τραγούδια για μεσόφωνο και πιάνο (1941) του Νίκου Σκαλκώτα: ένας καλειδοσκοπικός φωνητικός κύκλος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του». Στο Νεωτερισμός και παράδοση – Με αφορμή τα 70 χρόνια από το θάνατο του Νίκου Σκαλκώτα (Πρακτικά 11ου Διατμηματικού Συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Αθήνα 21-23 Νοεμβρίου 2019), Ιωάννης Φούλιας, Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης και Γιώργος Σακαλλιέρος (επιμ.), 330-355. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://www.dropbox.com/scl/fi/hm2o5l4lk0fae57dv8rwa/39.-2019-2020.pdf?rlkey=s8flef83tp5qewr5knzkpxr9o&dl=0

    • Αυθεντοπούλου, Δέσποινα και Γιώργος Σακαλλιέρος. 2021. «Το δημοτικό τραγούδι στα σχολικά εγχειρίδια κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα». Στο Παραλλαγές, επεξεργασίες, μεταμορφώσεις (Πρακτικά 9ου Διατμηματικού Συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Θεσσαλονίκη 1-3 Δεκεμβρίου 2017), Κώστας Χάρδας, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), 19-35. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://www.dropbox.com/scl/fi/rei27yqhwng6rur9uc7sk/40.-_-2017-2021.pdf?rlkey=uxvtidvh17tobffji7bab2n46&dl=0

    • Σκαρλάτου, Χρυσούλα και Γιώργος Σακαλλιέρος. 2021. «Η Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία “Τέχνη” και η συνεισφορά της στη μουσική ζωή της Θεσσαλονίκης: μια πρώτη προσέγγιση». Στο Παραλλαγές, επεξεργασίες, μεταμορφώσεις (Πρακτικά 9ου Διατμηματικού Συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Θεσσαλονίκη 1-3 Δεκεμβρίου 2017), Κώστας Χάρδας, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), 43-57. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://www.dropbox.com/scl/fi/nenb8bingr9zwrf5sfuub/41.-_-2017-2021.pdf?rlkey=plfdd3wu58e3jwlr97coa2vbz&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2023. «Οι οργανολογικοί πειραματισμοί του Δημήτριου Λεβίδη κατά την εποχή του Μεσοπολέμου: μια ιστορική και συστηματική προσέγγιση». Στο Πρακτικά του 13ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (Κέρκυρα, 19-21 Νοεμβρίου 2021), επιμ. Κώστας Καρδάμης, Πέτρος Βούβαρης, Μαρία Ντούρου, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας, 223-237. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://www.dropbox.com/scl/fi/347c49o47a4skv4uggyh5/46.-2021.pdf?rlkey=f706xjhlh7ttf0adsc5ytks2x&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2024. «Ταυτότητες: Όψεις μοντερνισμού και ελληνικότητας σε (ανα)παραστατικά είδη και μορφές της νεοελληνικής μουσικής δημιουργίας πριν και μετά το 1950». Στο Πρακτικά διημερίδας Έθνος, φύλο, πολιτικές ταυτότητας στις παραστατικές τέχνες και τον κινηματογράφο (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών – 28 και 29 Μαΐου 2022), Κατερίνα Αρβανίτη, Κωνσταντίνος Κυριακός και Ιωάννα Παπαγεωργίου (επιμ.), 45-66. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. https://www.dropbox.com/scl/fi/wo6zu6jyi3rs6m22j194x/_-2022.pdf?rlkey=wmp7d3y20krarzp1h4at8w0j1&dl=0

    • Σακαλλιέρος, Γιώργος. 2024. “Το Πανηγύρι (1909) για ορχήστρα του Μάριου Βάρβογλη, ως σημασιολογικό σημαίνον μίας συνθετικής ταυτότητας εν εξελίξει“. Στο Πρακτικά του 15ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (Αθήνα, 9-11 Νοεμβρίου 2023), επιμ. Ιωάννης Φούλιας, Μαγδαληνή Καλοπανά, Θοδωρής Καραθόδωρος, Τάσος Κολυδάς, Κατερίνα Λεβίδου, Νίκος Πουλάκης, 252-267. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://www.dropbox.com/s/211adcic46c7w0o/%CE%A3%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%82_ConfProc2023.pdf?dl=0
  • Επιμέλεια συλλογικών τόμων - Editor in collective volumes
    • Γιώργος Σακαλλιέρος, Ιωάννης Φούλιας (επιμ.). 2010. Πρακτικά Συμποσίου Purcell, Handel, Haydn, Mendelssohn – τέσσερις επέτειοι. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ.- University Studio Press. https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2013/10/ConfProc2009.pdf
    • Γιώργος Σακαλλιέρος, Ιωάννης Φούλιας (επιμ.). 2011. Πρακτικά Συνεδρίου Τρεις εποχές – Τέσσερις επέτειοι: Pergolesi, Chopin, Schumann, Barber. Αθήνα: Τμήμα Μουσικών Σπουδών Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2013/07/ConfProc2010.pdf
    • Evi Nika-Sampson, Giorgos Sakallieros, Maria Alexandru, Giorgos Kitsios, Emmanouil Giannopoulos (eds.). 2013. Proceedings of the International Musicological Conference Crossroads: Greece as an international pole of musical thought and creativity (Thessaloniki: School of Music Studies, Aristotle University of Thessaloniki – International Musicological Society, June 6-10 2011). Thessaloniki: School of Music Studies AUTh – IMS. http://crossroads.mus.auth.gr/wp-content/uploads/2013/07​/CROSSROADS_PROCEEDINGS.pdf
    • Κώστας Χάρδας, Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης, Γιώργος Σακαλλιέρος, Ιωάννης Φούλιας (επιμ.). 2019. Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις. Πρακτικά 8ου Διατμηματικού Συνεδρίου της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (Αθήνα, 25-27 Νοεμβρίου 2016). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2019/04/ConfProc2016.pdf
    • Ιωάννης Φούλιας, Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης και Γιώργος Σακαλλιέρος (επιμ.). 2020. Νεωτερισμός και Παράδοση» (με αφορμή τα 70 χρόνια από το θάνατο του Νίκου Σκαλκώτα), Πρακτικά 11ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (Αθήνα, 21-23 Νοεμβρίου 2019). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2020/11/ConfProc2019.pdf 
    • Κώστας Χάρδας, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας (επιμ.). 2021. Παραλλαγές, επεξεργασίες, μεταμορφώσεις, Πρακτικά 9ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (Θεσσαλονίκη, 1-3 Δεκεμβρίου 2017). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2021/07/ConfProc2017.pdf
    • Δημήτρης Γιάννου, Εύη Νίκα-Σαμψών, Γιώργος Σακαλλιέρος και Κώστας Τσούγκρας (επιμ.). 2022. Αφιερωματικός τόμος εις μνήμην Δημήτρη Θέμελη (1931-2017). Θεσσαλονίκη:  Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ.. https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2022/10/Themelis-tribute.pdf
    • Κώστας Καρδάμης, Πέτρος Βούβαρης, Μαρία Ντούρου, Γιώργος Σακαλλιέρος και Ιωάννης Φούλιας. 2023. Πρακτικά του 13ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (Κέρκυρα, 19-21 Νοεμβρίου 2021). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία. https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2023/03/ConfProc2021.pdf
  • Moυσικά έργα - Musical works

    Ι. Για ορχήστρα/ορχήστρα δωματίου/ορχήστρα & χορωδία

    •  Sinfonia “…’22” (2004)  για μεγάλη ορχήστρα [4 (1 Picc.) 3 (1 C.A.) 3 (B. Cl.) 3 (Cbsn) 6 4 (1 Trp. Bs.) 3 1 timp., trgl., cymb., tamb., sn.drum, bs.drum, tam-tam, tub.b., xyl., vib., 2 Hp., Pno, Str.]  ( (28′)
    • Into Dance Movements (2004) για ορχήστρα (β’ εκδοχή του αντίστοιχου έργου μουσικής δωματίου) [2 (1 Picc.) 2 (1. C.A.) 2 2  1 1 1 1 timp., glsp., mar., vib., tub.b., bong., trgl., tamb., sn.drum, cymb., Pno, Str.] (12′). Α’ εκτέλεση: Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, διευθ. Θ. Αντωνίου,  Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (12/3/2003).
    • ...Autumn steps to C.” (2006) για κιθάρα και ορχήστρα δωματίου [1 0 1 0 0 0 0 0 timp. mrb. vib., tamb., sn.drum, t.bl., tam-tam, Pno, 1 0 1 1 1] (18′). Βραβείο στον Πανελλήνιο  Διαγωνισμό Σύνθεσης “Συνθέρμεια 2007” της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Α’ εκτέλεση: Κώστας Μακρυγιαννάκης (κιθάρα), Σύνολο  Idee Fixe, διευθ. Μίλτος Λογιάδης, Δημοτικό Ωδείο Θέρμης (29/4/2007).
    • epistolē (2011) για ορχήστρα [2 2 2 2   2 2 1 0  timp., susp.cymb., sn.drum, tub.bells, glsp., xyl., chimes,Hp., Pno, Str.] (13′).
    • Άγραφον (2004), καντάτα για δύο αφηγητές, χορωδία και ορχήστρα (πάνω στο ομότιτλο ποίημα του Άγγελου. Σικελιανού  [1 1 1 1  1 0 1 0 timp., sn.drum., cymb., tam-tam, tub.b., vib., Hp., Ono., Hspc., Str.,] (25′)
    • Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα δωματίου (2019) [1 1 1 1  0 1 0 0 Perc (Timp., Glsp, Crot., Xtl., Vibr., T.Bl., S.D., S.Cymb. Pf solo, 1 1 1 1 1] (22′)

    ΙΙ. Μουσική δωματίου

    • Passacaglia (2001), για φλάουτο, κλαρινέτο, βιόλα και πιάνο (5′)
    • Polytonic Dance for three (2001) για βιολί, βιόλα, τσέλο (2′)
    • Σονάτα (2001), για βιολοντσέλο και πιάνο (14′)
    •  Intermezzo (2002), για φλάουτο και κιθάρα (2′)
    • Μικρή Σουίτα σε 3 μέρη (2002), για φλάουτο, κλαρινέτο και κιθάρα (8′)
    • Into Dance Movements (2002), για φλάουτο, κλαρινέτο, βιόλα, κοντραμπάσο, πιάνο και κρουστά (12′). Παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών – Εργαστήρια Νέων Συνθετών 2003. Α’ εκτέλεση: Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, διευθ. Θ. Αντωνίου,  Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (12/3/2003)
    • Lament for D’. A string quartet (2003), για 2 βιολιά, βιόλα, βιολοντσέλο και μαγνητοταινία (13′). Α΄ Βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Σύνθεσης ‘στη μνήμη του Δημήτρη Δραγατάκη’ της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, 2004.  Α’ εκτέλεση: Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, διευθ. Ι. Κονιτόπουλος, Ινστιτούτο Goethe Αθηνών (2/11/2004). Άλλες εκτελέσεις: Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, διευθ. Θ. Αντωνίου,  Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (12/3/2007).
    • Voces, in luce et silentio aeterna… (2009) για κλαρινέτο, βιμπράφωνο, πιάνο, βιολί, βιόλα και βιολοντσέλο (12′).
    • Eight Abstract Variations (2011), για βιολοντσέλο και κιθάρα (8′)
    • Ερημία, για βιόλα και πιάνο (2020) πάνω στο ομώνυμο ποίημα του Γιώργου Θέμελη (9′). Eπιλογή της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών μεταξύ των έξι (6) έργων για να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στις Παγκόσμιες Μουσικές Ημέρες 2023 της Διεθνούς Εταιρείας Σύγχρονης Μουσικής (ISCM World Music Days 2023). A’ εκτέλεση: Αντώνης Τζιβένης (βιόλα) και Φανή Καραγιάννη (πιάνο), Φουαγιέ Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. (30/11/2022). Άλλες εκτελέσεις: Αντώνης Τζιβένης (βιόλα) και Φανή Καραγιάννη (πιάνο), Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο (5/12/2022).
    • …it was so long ago…(1987)” (2024), για φλάουτο και κιθάρα (8′).

    ΙΙΙ. Φωνητικά έργα:

    • «Του Μισσεμού…» (2001), για μεσόφωνο και ενόργανο σύνολο (φλάουτο πίκολο, αγγλικό κόρνο, βιόλα, άρπα και κρουστά) (7′)
    • «Μονόλογος στο σύντροφο…» (2002), για αφηγητή και ενόργανο σύνολο (φλάουτο, κλαρινέτο, άλτο σαξόφωνο, τρομπέτα, βιολοντσέλο, πιάνο και κρουστά). Ποίηση Γ. Ρίτσου (6′)
    • «Μ’ ακούς;…» (2002), για μεσόφωνο και πιάνο. Ποίηση Οδυσσέα Ελύτη (2′)
    • «Στον Παράδεισο…» (2002), για 4φωνη μικτή χορωδία. Ποίηση Οδ. Ελύτη (2′)
    • «Κάτω  στο γιαλό…» (2002) για 4φωνη μικτή χορωδία (2′). Α’ εκτέλεση: Χορωδία Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ., διευθ. Μ. Ε. Μελιγκοπούλου,  Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (30/5/2012).
    • «Μοίρα Κλειδούχος» (2003) για μεσόφωνο, όμποε ντ’ αμόρε, βιολοντσέλο και καμπάνες. Ποίηση Οδυσσέα Ελύτη (4′)
    • Τρία τραγούδια της μνήμης, των ανθρώπων… (2009), για τρίφωνη γυναικεία χορωδία a cappella, πάνω σε τρία ποιήματα της Κικής Δημουλά (11′). Α’ εκτέλεση: Χορωδία Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ., διευθ. Μ. Ε. Μελιγκοπούλου,  Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (8/6/2011).

    IV. Έργα για σόλο όργανα

    • Σονατίνα (1995), για φλάουτο σόλο (11′). Α’ εκτέλεση:
      Γιάννης Ανισέγκος (φλάουτο), Αμφιθέατρο Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. (21/2/1995). Άλλες εκτελέσεις: Θεοδώρα Ιορδανίδου, φλάουτο, Μουσείο Εκμαγείων, Φιλοσοφική Σχολή Ε.Κ.Π.Α. (στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου IMS 2022, 25/8/2022).
    • Προσανατολισμοί (1998), για σόλο κιθάρα (11′). Β’ βραβείο στον Α’ Πανελλήνιο Διαγωνισμό Σύνθεσης για κιθάρα – Εθνικό Ωδείο, Αθήνα 1998. Α’ εκτέλεση: Γιώργος Σακαλλιέρος (κιθάρα), Αίθουσα Συναυλιών Εθνικού Ωδείου (9/5/1998). Άλλες εκτελέσεις: Φώτης Κουτσοθόδωρος, κιθάρα, Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο (23/9/2015).
    • Τρία απλά κομμάτια (2001) για πιάνο (8′)
    • Επτά πρόσωπα για τη μοναξιά  (2004), παραλλαγές για πιάνο (11′). Α΄εκτέλεση: Λενιώ Λιάτσου (πιάνο), Αίθουσα Συναυλιών Ωδείου Μουσικό Κολλέγιο (29/6/2004.
    • PauseS (2012) για πιάνο (10′). Α’ εκτέλεση: Φανή Καραγιάννη, πιάνο, Αίθουσα Δοκιμών Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (25/5/2013). Άλλες εκτελέσεις: Φανή Καραγιάννη, πιάνο: Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, Χόρτο Πηλίου (21/8/2013)· Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. (28/5/2016)·
      Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο (25/11/2019)· Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (6/4/2022). Ηχογράφηση (CD): Φανή Καραγιάννη, πιάνο, Contemporary Greek Music for Piano, δίσκος ακτίνας, Phasma-Music, 2021.