Ο Κώστας Τσούγκρας γεννήθηκε στο Βόλο το 1966. Σπούδασε πιάνο, ακορντεόν και θεωρητικά στο Ελληνικό Ωδείο (παράρτημα Βόλου) με τον Μπάμπη Κεχαΐδη, από όπου το 1982 πήρε πτυχίο ακορντεόν και το 1990 πτυχίο αρμονίας. Από το 1983 ως το 1987 σπούδασε στο Χημικό Τμήμα του ΑΠΘ, από όπου πήρε πτυχίο χημείας το 1987. Το ίδιο έτος ξεκίνησε τις σπουδές του στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Παράλληλα συνέχισε τις μουσικές σπουδές του στα ανώτερα θεωρητικά με πτυχίο αντίστιξης το 1992, πτυχίο φούγκας το 1994 και δίπλωμα σύνθεσης (με άριστα παμψηφεί και Α’ βραβείο) το 1998 (Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης, τάξη Χρ. Σαμαρά). Το 1993 εκπόνησε διπλωματική εργασία με τίτλο “Πολυκάναλη MIDI-εγγραφή με χρήση Η/Υ” στο εργαστήριο Μουσικής Τεχνολογίας του ΤΜΣ του ΑΠΘ και αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Το 2002 ολοκλήρωσε υπό την επίβλεψη του καθηγητή Δημ. Γιάννου την εκπόνηση της διδακτορικής του διατριβής με τίτλο “Γενετική Θεωρία της Τονικής Μουσικής και τροπικότητα – έρευνα με βάση την ανάλυση των ’44 κομματιών για πιάνο πάνω σε λαϊκούς ελληνικούς σκοπούς’ του Γιάννη Κωνσταντινίδη” στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. Για την πρόοδο της διατριβής τιμήθηκε το 1998 με υποτροφία εις μνήμη του Γ. Α. Παπαϊωάννου. Η διατριβή εκδόθηκε το 2003 από τις εκδόσεις University Studio Press ως το πρώτο μέλος της “Βιβλιοθήκης Μουσικολογίας” (επιμέλεια Δ. Γιάννου) υπό τον τίτλο: “Τα 44 παιδικά κομμάτια του Γιάννη Κωνσταντινίδη – Ανάλυση με χρήση της Γενετικής Θεωρίας της Τονικής Μουσικής”. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια σύνθεσης και ανάλυσης με τους: Χρ. Σαμαρά, Θ. Αντωνίου, Θ. Ρικάκη, Fr. Lerdahl, J. Kramer, Tr. Murail, EeroTarasti, κ.α. Το εαρινό εξάμηνο του 2000 παρακολούθησε με την ιδιότητα του research scholar μεταπτυχιακά μαθήματα και σεμινάρια σύνθεσης και ανάλυσης στο Μουσικό Τμήμα του Columbia University στη Νέα Υόρκη, όπου επίσης είχε στενή συνεργασία πάνω στην έρευνα της διδακτορικής του διατριβής με τον Dr Fred Lerdahl.
Εργάστηκε από το 1996 ως το 2004 ως ειδικός επιστήμονας (σύμφωνα με το ΠΔ407) στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. Το 2004 εξελέγη λέκτορας συστηματικής μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, το 2009 εξελίχθηκε σε επίκουρο καθηγητή, το 2013 μονιμοποιήθηκε, το 2016 εξελίχθηκε σε αναπληρωτή καθηγητή και το 2023 σε καθηγητή. Την περίοδο 2017-2020 ήταν αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος και την περίοδο 2020-2022 Πρόεδρος του Τμήματος. Έχει διδάξει μουσική ανάλυση, μεθοδολογία της μουσικής ανάλυσης, αρμονία, στοιχεία αντίστιξης, στυλιστική σύνθεση και εισαγωγή στη μουσική του 20ου αιώνα, ενώ παράλληλα έχει ολοκληρώσει την επίβλεψη 3 διδακτορικών διατριβών, 1 μεταδιδακτορικής έρευνας και 34 διπλωματικών εργασιών. Επίσης, από το 2000 διδάσκει ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης.
Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα είναι: μουσική θεωρία και ανάλυση, σύγχρονη μουσική, γνωστική ψυχολογία της μουσικής, υπολογιστικά μουσικά μοντέλα, κ.α. Το μουσικολογικό του έργο έχει παρουσιαστεί σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια και έχει δημοσιευθεί σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και συλλογικούς τόμους (Routledge, Grove Music Online, Springer, Musicae Scientiae, Music Perception, JNMR, Journal of Interdisciplinary Music Studies, Quaderni dell’ Istituto Liszt, Μουσικολογία, Πολυφωνία, κ.α.). Έχει συμμετάσχει στην οργάνωση διεθνών συνεδρίων, με σημαντικότερο Joint ICMPC-ESCOM Conference 2012 (co-chair), το 30th Conference of the International Society for Music Education 2012 (ISME), το Joint AAWM5-FMA8 Conference 2018 (co-chair) και το IMS2022 conference τηςInternational Musicological Society (μέλος του program committee). Είναι μέλος της ESCOM, της Society of Music Theory, της Society for Music Analysis, κ.α. Από το 2004 ως το 2014 υπήρξε διευθυντής σύνταξης του περιοδικού της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση “Μουσικοπαιδαγωγικά”. Είναι peer-reviewer για σημαντικά ελληνικά και διεθνή περιοδικά και συνέδρια του χώρου. Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή ερευνητικά προγράμματα, με σημαντικότερο το COINVENT (7th Framework Programme, “ConceptInventionTheory”, 2013-2016).
Συνθέτει από το 1992. Έργα του έχουν βραβευθεί σε διαγωνισμούς και έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό από καταξιωμένους μουσικούς ή σύνολα (Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο, dissonART Ensemble, IdeeFixe Ensemble, Κουαρτέτο Αιμίλιος Ριάδης, Piandaemonium, Iowa Brass Quintet, Norrbotten NEO ensemble, κα). Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών από το 1999. Εκπροσώπησε την Ένωση ως προσκεκλημένος συνθέτης στα διεθνή φεστιβάλ της ISCM World Music Days το 2012 (Βέλγιο) και το 2019 (Εσθονία). Δώδεκα έργα του έχουν εκδοθεί δισκογραφικά, τρία πιανιστικά του έργα έχουν εκδοθεί σε βιβλίο, ενώ προετοιμάζεται η έκδοση μιας σειράς έργων του από την PANAS MUSIC.
Έχει εργαστεί ως ενορχηστρωτής για συναυλίες, δισκογραφία και φεστιβάλ, καθώς και ως μουσικός επιμελητής (Tonmeister) σε δισκογραφικές παραγωγές (ηχογράφηση-επεξεργασία έργων για πιάνο του Νίκου Σκαλκώτα από τον Γιώργο Χατζηνίκο, επιμέλεια παραγωγής του CD “Ελληνική Μουσική για Φλάουτο και Πιάνο” για την IRIDA CLASSICAL, κ.α.). Έχει συνεργαστεί επί σειρά ετών (από το 1990 ως σήμερα) με σημαντικούς εκπροσώπους της ελληνικής μουσικής (ελληνικό τραγούδι, οργανική μουσική, αυτοσχεδιαζόμενη μουσική, μουσική για θέατρο και κινηματογράφο, κλπ) ως εκτελεστής ακορντεόν ή πληκτροφόρων σε συναυλίες και στη δισκογραφία (έχει συμμετάσχει σε ηχογραφήσεις 52 δίσκων βινυλίου ή CD). Συνέπραξε πολλές φορές ως ακορντεονίστας με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και με την Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Από το 2004 αποτελεί μέλος του Plaza Ensemble ως ακορντεονίστας και ενορχηστρωτής.
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Costas Tsougras, PhD Professor Systematic Musicology, Music Theory and Analysis School of Music Studies, Faculty of Fine Arts, Aristotle University of Thessaloniki
2310991803
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Σχολή Θετικών Επιστημών
Πτυχίο Χημείας
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Σχολή Καλών Τεχνών
Πτυχίο Τμήματος Μουσικών Σπουδών (integrated master)
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Σχολή Καλών Τεχνών
Διδακτορικό Τμήματος Μουσικών Σπουδών
Ελληνικό Ωδείο Βόλου
τάξη Μπ. Κεχαΐδη
Πτυχίο Ακορντεόν, Πτυχίο Αρμονίας
Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης
τάξη Χρ. Σαμαρά
Πτυχίο Αντίστιξης, Πτυχίο Φούγκας, Δίπλωμα Σύνθεσης
Ο Κώστας Τσούγκρας γεννήθηκε στο Βόλο το 1966. Σπούδασε πιάνο, ακορντεόν και θεωρητικά στο Ελληνικό Ωδείο (παράρτημα Βόλου) με τον Μπάμπη Κεχαΐδη, από όπου το 1982 πήρε πτυχίο ακορντεόν και το 1990 πτυχίο αρμονίας. Από το 1983 ως το 1987 σπούδασε στο Χημικό Τμήμα του ΑΠΘ, από όπου πήρε πτυχίο χημείας το 1987. Το ίδιο έτος ξεκίνησε τις σπουδές του στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Παράλληλα συνέχισε τις μουσικές σπουδές του στα ανώτερα θεωρητικά με πτυχίο αντίστιξης το 1992, πτυχίο φούγκας το 1994 και δίπλωμα σύνθεσης (με άριστα παμψηφεί και Α’ βραβείο) το 1998 (Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης, τάξη Χρ. Σαμαρά). Το 1993 εκπόνησε διπλωματική εργασία με τίτλο “Πολυκάναλη MIDI-εγγραφή με χρήση Η/Υ” στο εργαστήριο Μουσικής Τεχνολογίας του ΤΜΣ του ΑΠΘ και αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Το 2002 ολοκλήρωσε υπό την επίβλεψη του καθηγητή Δημ. Γιάννου την εκπόνηση της διδακτορικής του διατριβής με τίτλο “Γενετική Θεωρία της Τονικής Μουσικής και τροπικότητα – έρευνα με βάση την ανάλυση των ’44 κομματιών για πιάνο πάνω σε λαϊκούς ελληνικούς σκοπούς’ του Γιάννη Κωνσταντινίδη” στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. Για την πρόοδο της διατριβής τιμήθηκε το 1998 με υποτροφία εις μνήμη του Γ. Α. Παπαϊωάννου. Η διατριβή εκδόθηκε το 2003 από τις εκδόσεις University Studio Press ως το πρώτο μέλος της “Βιβλιοθήκης Μουσικολογίας” (επιμέλεια Δ. Γιάννου) υπό τον τίτλο: “Τα 44 παιδικά κομμάτια του Γιάννη Κωνσταντινίδη – Ανάλυση με χρήση της Γενετικής Θεωρίας της Τονικής Μουσικής”. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια σύνθεσης και ανάλυσης με τους: Χρ. Σαμαρά, Θ. Αντωνίου, Θ. Ρικάκη, Fr. Lerdahl, J. Kramer, Tr. Murail, EeroTarasti, κ.α. Το εαρινό εξάμηνο του 2000 παρακολούθησε με την ιδιότητα του research scholar μεταπτυχιακά μαθήματα και σεμινάρια σύνθεσης και ανάλυσης στο Μουσικό Τμήμα του Columbia University στη Νέα Υόρκη, όπου επίσης είχε στενή συνεργασία πάνω στην έρευνα της διδακτορικής του διατριβής με τον Dr Fred Lerdahl.
Εργάστηκε από το 1996 ως το 2004 ως ειδικός επιστήμονας (σύμφωνα με το ΠΔ407) στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. Το 2004 εξελέγη λέκτορας συστηματικής μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, το 2009 εξελίχθηκε σε επίκουρο καθηγητή, το 2013 μονιμοποιήθηκε, το 2016 εξελίχθηκε σε αναπληρωτή καθηγητή και το 2023 σε καθηγητή. Την περίοδο 2017-2020 ήταν αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος και την περίοδο 2020-2022 Πρόεδρος του Τμήματος. Έχει διδάξει μουσική ανάλυση, μεθοδολογία της μουσικής ανάλυσης, αρμονία, στοιχεία αντίστιξης, στυλιστική σύνθεση και εισαγωγή στη μουσική του 20ου αιώνα, ενώ παράλληλα έχει ολοκληρώσει την επίβλεψη 3 διδακτορικών διατριβών, 1 μεταδιδακτορικής έρευνας και 34 διπλωματικών εργασιών. Επίσης, από το 2000 διδάσκει ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης.
Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα είναι: μουσική θεωρία και ανάλυση, σύγχρονη μουσική, γνωστική ψυχολογία της μουσικής, υπολογιστικά μουσικά μοντέλα, κ.α. Το μουσικολογικό του έργο έχει παρουσιαστεί σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια και έχει δημοσιευθεί σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και συλλογικούς τόμους (Routledge, Grove Music Online, Springer, Musicae Scientiae, Music Perception, JNMR, Journal of Interdisciplinary Music Studies, Quaderni dell’ Istituto Liszt, Μουσικολογία, Πολυφωνία, κ.α.). Έχει συμμετάσχει στην οργάνωση διεθνών συνεδρίων, με σημαντικότερο Joint ICMPC-ESCOM Conference 2012 (co-chair), το 30th Conference of the International Society for Music Education 2012 (ISME), το Joint AAWM5-FMA8 Conference 2018 (co-chair) και το IMS2022 conference τηςInternational Musicological Society (μέλος του program committee). Είναι μέλος της ESCOM, της Society of Music Theory, της Society for Music Analysis, κ.α. Από το 2004 ως το 2014 υπήρξε διευθυντής σύνταξης του περιοδικού της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση “Μουσικοπαιδαγωγικά”. Είναι peer-reviewer για σημαντικά ελληνικά και διεθνή περιοδικά και συνέδρια του χώρου. Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή ερευνητικά προγράμματα, με σημαντικότερο το COINVENT (7th Framework Programme, “ConceptInventionTheory”, 2013-2016).
Συνθέτει από το 1992. Έργα του έχουν βραβευθεί σε διαγωνισμούς και έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό από καταξιωμένους μουσικούς ή σύνολα (Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο, dissonART Ensemble, IdeeFixe Ensemble, Κουαρτέτο Αιμίλιος Ριάδης, Piandaemonium, Iowa Brass Quintet, Norrbotten NEO ensemble, κα). Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών από το 1999. Εκπροσώπησε την Ένωση ως προσκεκλημένος συνθέτης στα διεθνή φεστιβάλ της ISCM World Music Days το 2012 (Βέλγιο) και το 2019 (Εσθονία). Δώδεκα έργα του έχουν εκδοθεί δισκογραφικά, τρία πιανιστικά του έργα έχουν εκδοθεί σε βιβλίο, ενώ προετοιμάζεται η έκδοση μιας σειράς έργων του από την PANAS MUSIC.
Έχει εργαστεί ως ενορχηστρωτής για συναυλίες, δισκογραφία και φεστιβάλ, καθώς και ως μουσικός επιμελητής (Tonmeister) σε δισκογραφικές παραγωγές (ηχογράφηση-επεξεργασία έργων για πιάνο του Νίκου Σκαλκώτα από τον Γιώργο Χατζηνίκο, επιμέλεια παραγωγής του CD “Ελληνική Μουσική για Φλάουτο και Πιάνο” για την IRIDA CLASSICAL, κ.α.). Έχει συνεργαστεί επί σειρά ετών (από το 1990 ως σήμερα) με σημαντικούς εκπροσώπους της ελληνικής μουσικής (ελληνικό τραγούδι, οργανική μουσική, αυτοσχεδιαζόμενη μουσική, μουσική για θέατρο και κινηματογράφο, κλπ) ως εκτελεστής ακορντεόν ή πληκτροφόρων σε συναυλίες και στη δισκογραφία (έχει συμμετάσχει σε ηχογραφήσεις 52 δίσκων βινυλίου ή CD). Συνέπραξε πολλές φορές ως ακορντεονίστας με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και με την Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Από το 2004 αποτελεί μέλος του Plaza Ensemble ως ακορντεονίστας και ενορχηστρωτής.
Μουσική Ανάλυση Ι (Προπτυχιακό)
Μουσική Ανάλυση ΙΙ (Προπτυχιακό)
Μεθοδολογία της Μουσικής Ανάλυσης Ι: Τονική Μουσική (Προπτυχιακό)
Μεθοδολογία της Μουσικής Ανάλυσης ΙΙ: Σύγχρονη Μουσική (Προπτυχιακό)
Στυλιστική Σύνθεση (Προπτυχιακό)
Αρμονία Ι και ΙΙ (Προπτυχιακό)
Τσούγκρας, Κ. (2003). Τα 44 παιδικά κομμάτια του Γιάννη Κωνσταντινίδη – Ανάλυση με χρήση της Γενετικής Θεωρίας της Τονικής Μουσικής. Θεσσαλονίκη, University Studio Press.
Το βιβλίο αποτελεί την έκδοση της διδακτορικής διατριβής με τίτλο “Γενετική Θεωρία της Τονικής Μουσικής και τροπικότητα – έρευνα με βάση την ανάλυση των ’44 κομματιών για πιάνο πάνω σε λαϊκούς ελληνικούς σκοπούς’ του Γιάννη Κωνσταντινίδη” (2002), που εκπονήθηκε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ με επιβλέποντα τον καθηγ. Δ. Γιάννου. https://www.dropbox.com/s/ql8bk4kt9zqk7qx/Tsougras-PhD_dissertation_2002.pdf