Γεννήθηκα στη Βοστώνη των Η.Π.Α. και μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη, όπου ξεκίνησα τις σπουδές μου στο κλασσικό πιάνο στο Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο και μαθήτευσα στο Μουσικό Γυμνάσιο. Μετακομίζοντας στην Αθήνα στα δεκαέξι μου χρόνια, συνέχισα τις μουσικές μου σπουδές στα Ωδεία Αθηνών και Μουσικός Σύνδεσμος. Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές μου σπουδές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ το 2009 και κατόπιν έφυγα στο εξωτερικό για σπουδές στην Κοινωνική Ανθρωπολογία, με έμφαση στην Ανθρωπολογία της Μουσικής/Εθνομουσικολογία. Ολοκλήρωσα το Μάστερ και Διδακτορικό μου το 2010 και 2015 αντίστοιχα στο Πανεπιστήμιο Queen’s University Belfast, όπου παράλληλα δίδαξα στα Τμήματα Ανθρωπολογίας και Μουσικής μεταξύ 2013-2016. Το 2018 ξεκίνησα μεταδιδακτορική έρευνα ως υπότροφος του Ερευνητικού Ιδρύματος του Σάο Πάολο (FAPESP), με έρευνα πεδίου στη Βραζιλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νιγηρία, η οποία ολοκληρώθηκε το 2020. Από το 2021 μέχρι τις αρχές του 2024 ήμουν Επίκουρη Καθηγήτρια (Lecturer) στο τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ. Διορίστηκα Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ το Σεπτέμβριο του 2024.
Την ερευνητική μου πορεία απασχόλησαν αρχικά ζητήματα μετανάστευσης και ταυτότητας, εστιασμένης σε επαγγελματίες νιγηριανούς μουσικούς στην Ελλάδα, τους οποίους ακολούθησα στα ερευνητικά πλαίσια του μεταπτυχιακού μου. Κατά τη διδακτορική έρευνα πεδίου στην Ελλάδα, η εστίασή μου στράφηκε προς θρησκευτικές κοινότητες νιγηριανικής καταγωγής, με ερωτήματα γύρω από το ρόλο της γκόσπελ μουσικής στη λατρεία και σε ζητήματα ταυτότητας και αίσθησης του ανήκειν σε μια περίοδο έντονων κοινωνικών διακρίσεων και στοχοποίησης μεταναστευτικών κοινοτήτων, αυτή της οικονομικής κρίσης. Η μεταδιδακτορική μου έρευνα αποτέλεσε προέκταση της διδακτορικής, θέτοντας παρόμοια ερωτήματα για μεταναστευτικές κοινότητες νιγηριανικής καταγωγής στη Βραζιλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, σε αντιπαράθεση με κοινότητες της Νιγηρίας. Παράλληλα, εστίασε στο πώς η μουσική, ο ήχος, το σώμα και το κείμενο αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της πνευματικής εμπειρίας τόσο σε φυσικά όσο και σε ψηφιακά περιβάλλοντα λατρείας και διαπραγμάτευσης κοινότητας.
Κεντρικές εστιάσεις της έρευνάς μου αποτελούν έννοιες όπως η διασπορά και η τοπικότητα, η δημοφιλής θρησκευτική μουσική και κουλτούρα, η πνευματικότητα και υπερβατική εμπειρία, ζητήματα επιστημολογίας στην εθνογραφική έρευνα με έμφαση στην πολυτοπική εθνογραφία, εθνογραφική θεσιακότητα και ονοματοδοσία, καθώς και διαδικασίες όπως η κατασκευή/συγκρότηση του ερευνητικού πεδίου και υποκειμένου. Η ερευνητική μου συνεισφορά σε τέτοια ζητήματα αντλεί από δυο διεπιστημονικά πρότζεκτ με έδρα τη Βραζιλία, στα οποία είχα την τύχη να συμμετέχω ενεργά: το Local Musicking: New Pathways for Ethnomusicology, με κύρια ερευνήτρια την Suzel Ana Reily, και το Subject Constitution in African Contexts: Differentiation, Iteration, Intersectionality, με κύρια ερευνήτρια την Iracema Dulley. Δημοσιεύσεις μου εμφανίζονται στα αγγλικά, ελληνικά και πορτογαλικά σε περιοδικά όπως το Ethnography, Popular Music and Society, Social Analysis, Mana, καθώς επίσης και συλλογικούς τόμους όπως το The Routledge Companion to the Study of Local Musicking, Sage Research Methods Foundations, Taking Part in Music: Case Studies in Ethnomusicology και Μουσικές Κοινότητες στην Ελλάδα του 21ου Αιώνα: Εθνογραφικές Ματιές και Ακροάσεις.
Έχω διδάξει προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα εθνομουσικολογίας, ανθρωπολογίας και performance με έμφαση σε ζητήματα ιστορικών και σύγχρονων θεματικών και μεθοδολογιών έρευνας, καθώς επίσης και μουσικών παραδόσεων των Βαλκανίων, Δυτικής Αφρικής, Νοτίου Αμερικής και Νοτιοανατολικής Ασίας, μεταξύ άλλων. Η διδακτική μου εμπειρία συμπεριλαμβάνει την ανάπτυξη μουσικών συνόλων νιγηριανικής γκόσπελ μουσικής.
Έχω ακολουθήσει ενεργά, με συμμετοχή είτε ως εισηγήτρια είτε ως διοργανώτρια συνεδρίων, ενώσεις όπως το British Forum for Ethnomusicology, το International Council for Traditions of Music and Dance, το International Council for Traditions of Music and Dance Ireland, το European Seminar in Ethnomusicology, καθώς και, πιο πρόσφατα, το Σύλλογο Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδος και τη νεοσύστατη Συλλογικότητα για τη Μελέτη της Δημοφιλούς Μουσικής στην Ελλάδα (PMGIRC). Τέλος, είμαι ενεργή κριτής σε επιστημονικά περιοδικά και εκδοτικούς οίκους όπως το Ethnomusicology Forum, Ethnography, Popular Music and Society, Journal of the Musical Arts in Africa, Mousikos Logos, και Bloomsbury Academic.
Γεννήθηκα στη Βοστώνη των Η.Π.Α. και μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη, όπου ξεκίνησα τις σπουδές μου στο κλασσικό πιάνο στο Ωδείο Μουσικό Κολλέγιο και μαθήτευσα στο Μουσικό Γυμνάσιο. Μετακομίζοντας στην Αθήνα στα δεκαέξι μου χρόνια, συνέχισα τις μουσικές μου σπουδές στα Ωδεία Αθηνών και Μουσικός Σύνδεσμος. Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές μου σπουδές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ το 2009 και κατόπιν έφυγα στο εξωτερικό για σπουδές στην Κοινωνική Ανθρωπολογία, με έμφαση στην Ανθρωπολογία της Μουσικής/Εθνομουσικολογία. Ολοκλήρωσα το Μάστερ και Διδακτορικό μου το 2010 και 2015 αντίστοιχα στο Πανεπιστήμιο Queen’s University Belfast, όπου παράλληλα δίδαξα στα Τμήματα Ανθρωπολογίας και Μουσικής μεταξύ 2013-2016. Το 2018 ξεκίνησα μεταδιδακτορική έρευνα ως υπότροφος του Ερευνητικού Ιδρύματος του Σάο Πάολο (FAPESP), με έρευνα πεδίου στη Βραζιλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νιγηρία, η οποία ολοκληρώθηκε το 2020. Από το 2021 μέχρι τις αρχές του 2024 ήμουν Επίκουρη Καθηγήτρια (Lecturer) στο τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ. Διορίστηκα Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ το Σεπτέμβριο του 2024.
Την ερευνητική μου πορεία απασχόλησαν αρχικά ζητήματα μετανάστευσης και ταυτότητας, εστιασμένης σε επαγγελματίες νιγηριανούς μουσικούς στην Ελλάδα, τους οποίους ακολούθησα στα ερευνητικά πλαίσια του μεταπτυχιακού μου. Κατά τη διδακτορική έρευνα πεδίου στην Ελλάδα, η εστίασή μου στράφηκε προς θρησκευτικές κοινότητες νιγηριανικής καταγωγής, με ερωτήματα γύρω από το ρόλο της γκόσπελ μουσικής στη λατρεία και σε ζητήματα ταυτότητας και αίσθησης του ανήκειν σε μια περίοδο έντονων κοινωνικών διακρίσεων και στοχοποίησης μεταναστευτικών κοινοτήτων, αυτή της οικονομικής κρίσης. Η μεταδιδακτορική μου έρευνα αποτέλεσε προέκταση της διδακτορικής, θέτοντας παρόμοια ερωτήματα για μεταναστευτικές κοινότητες νιγηριανικής καταγωγής στη Βραζιλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, σε αντιπαράθεση με κοινότητες της Νιγηρίας. Παράλληλα, εστίασε στο πώς η μουσική, ο ήχος, το σώμα και το κείμενο αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της πνευματικής εμπειρίας τόσο σε φυσικά όσο και σε ψηφιακά περιβάλλοντα λατρείας και διαπραγμάτευσης κοινότητας.
Κεντρικές εστιάσεις της έρευνάς μου αποτελούν έννοιες όπως η διασπορά και η τοπικότητα, η δημοφιλής θρησκευτική μουσική και κουλτούρα, η πνευματικότητα και υπερβατική εμπειρία, ζητήματα επιστημολογίας στην εθνογραφική έρευνα με έμφαση στην πολυτοπική εθνογραφία, εθνογραφική θεσιακότητα και ονοματοδοσία, καθώς και διαδικασίες όπως η κατασκευή/συγκρότηση του ερευνητικού πεδίου και υποκειμένου. Η ερευνητική μου συνεισφορά σε τέτοια ζητήματα αντλεί από δυο διεπιστημονικά πρότζεκτ με έδρα τη Βραζιλία, στα οποία είχα την τύχη να συμμετέχω ενεργά: το Local Musicking: New Pathways for Ethnomusicology, με κύρια ερευνήτρια την Suzel Ana Reily, και το Subject Constitution in African Contexts: Differentiation, Iteration, Intersectionality, με κύρια ερευνήτρια την Iracema Dulley. Δημοσιεύσεις μου εμφανίζονται στα αγγλικά, ελληνικά και πορτογαλικά σε περιοδικά όπως το Ethnography, Popular Music and Society, Social Analysis, Mana, καθώς επίσης και συλλογικούς τόμους όπως το The Routledge Companion to the Study of Local Musicking, Sage Research Methods Foundations, Taking Part in Music: Case Studies in Ethnomusicology και Μουσικές Κοινότητες στην Ελλάδα του 21ου Αιώνα: Εθνογραφικές Ματιές και Ακροάσεις.
Έχω διδάξει προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα εθνομουσικολογίας, ανθρωπολογίας και performance με έμφαση σε ζητήματα ιστορικών και σύγχρονων θεματικών και μεθοδολογιών έρευνας, καθώς επίσης και μουσικών παραδόσεων των Βαλκανίων, Δυτικής Αφρικής, Νοτίου Αμερικής και Νοτιοανατολικής Ασίας, μεταξύ άλλων. Η διδακτική μου εμπειρία συμπεριλαμβάνει την ανάπτυξη μουσικών συνόλων νιγηριανικής γκόσπελ μουσικής.
Έχω ακολουθήσει ενεργά, με συμμετοχή είτε ως εισηγήτρια είτε ως διοργανώτρια συνεδρίων, ενώσεις όπως το British Forum for Ethnomusicology, το International Council for Traditions of Music and Dance, το International Council for Traditions of Music and Dance Ireland, το European Seminar in Ethnomusicology, καθώς και, πιο πρόσφατα, το Σύλλογο Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδος και τη νεοσύστατη Συλλογικότητα για τη Μελέτη της Δημοφιλούς Μουσικής στην Ελλάδα (PMGIRC). Τέλος, είμαι ενεργή κριτής σε επιστημονικά περιοδικά και εκδοτικούς οίκους όπως το Ethnomusicology Forum, Ethnography, Popular Music and Society, Journal of the Musical Arts in Africa, Mousikos Logos, και Bloomsbury Academic.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Μουσικών Σπουδών
Πτυχίο Μουσικών Σπουδών
Queen's University Belfast
Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Μάστερ στην Κοινωνική Ανθρωπολογία - MA in Social Anthropology
Queen's University Belfast
Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Διδακτορικό - PhD
Evanthia Patsiaoura
Journal Papers
Ευανθία Πατσιαούρα
Book Chapters
Evanthia Patsiaoura
Journal Papers
Evanthia Patsiaoura
Book Chapters
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εθνομουσικολογίας
University of Manchester
Επίκουρη Καθηγήτρια Εθνομουσικολογίας (Lecturer in Ethnomusicology)
Ερευνητικό Ίδρυμα του Σάο Πάολο (FAPESP)
Μεταδιδακτορική Υπότροφος
Queen's University Belfast
Διδακτικό προσωπικό
Εισαγωγή στην Εθνομουσικολογία (Προπτυχιακό)
Μουσικές του Κόσμου: Σύνορα, Ταυτότητες, Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις (Προπτυχιακό)
Εθνογραφική Έρευνα: Από την Πράξη στη Συγγραφή (Προπτυχιακό)
Το Μουσικό Σώμα: Θεωρία και Πράξη (Ι και ΙΙ) (Προπτυχιακό)
Μουσικό Σύνολο: Ομακοείο (Ι και ΙΙ) (Προπτυχιακό)