Αντωνία

Κυριατζή

Επίκουρη Καθηγήτρια

Τμήμα Θεολογίας

ΓΡΑΦΕΙΟ 317, ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΟΡΟΦΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ

Σύντομη Παρουσίαση Βιογραφικού

Βιογραφικό

 

Η Αντωνία Κυριατζή μετά την ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών της σπούδασε στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ. Παρακολούθησε μεταπτυχιακά μαθήματα στον κλάδο της Ιστορικής Θεολογίας και έλαβε το δίπλωμα ειδίκευσης με τη διπλωματική μελέτη: «Ανδρέας Παπαδόπουλος Βρετός. Βιογραφία-Εργογραφία. Συμβολή στην ιστορία της συγκρότησης θεολογικών βιβλιογραφιών». Κατά το ακαδημαϊκό έτος 1991-92 πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη Ρώμη, στο Pontificio Istituto Orientale και Pontificia Università Gregoriana. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα Βιβλιοθηκονομίας στην αντίστοιχη Σχολή του Βατικανού και μετά από εξετάσεις το 1992 έλαβε το δίπλωμα της Βιβλιοθηκονομίας.

Το 2007 αναγορεύθηκε διδάκτορας του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ., αφού υπέβαλε τη διδακτορική διατριβή με τίτλο: «Ιωάννης Α΄ αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης (6ος-7ος αι.). Ιστορική, θεολογική προσέγγιση».

Από το 1985 εργάζεται στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ. στον Τομέα Εκκλησιαστικής Ιστορίας, Χριστιανικής Γραμματείας, Αρχαιολογίας και Τέχνης. Το 2000 εντάχθηκε στο Ειδικό Επιστημονικό και Διδακτικό Προσωπικό (ΕΕΔΙΠ) του Τομέα συμμετέχοντας, μετά τη λήψη του διδακτορικού τίτλου (2007),  στο διδακτικό έργο με φροντιστηριακά μαθήματα μεθοδολογίας σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές.

Σήμερα είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο της «Εκκλησιαστικής Ιστορίας και Γραμματείας της Ελλάδος» στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ.

Συμμετοχή σε συνέδρια με εισήγηση:

– «Εκκλησία και περιφερειακή διοίκηση στις Διηγήσεις των Θαυμάτων του αγίου Δημητρίου», στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο του Δήμου Θεσσαλονίκης με θέμα: «Θεσμοί και Τοπική Αυτοδιοίκηση στη Θεσσαλονίκη διαχρονικά», 24-25 Νοεμβρίου 2005.

– «Άγιες Γυναίκες της Εκκλησίας Θεσσαλονίκης», στη Β΄ Συνδιάσκεψη Γυναικών-Εκπροσώπων Ιερών Μητροπόλεων Βορείου Ελλάδος με θέμα «Διαμητροπολιτικό Δίκτυο Γυναικών: Θεσμός και έκφραση χαρισματικής ζωής», που οργανώθηκε από την Ι. Μητρόπολη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως στη Θεσσαλονίκη, 3-5 Φεβρ. 2006.

– «Η στάση του Ιωακείμ Θεσσαλονίκης στις κοινοτικές διενέξεις κατά την περίοδο της αρχιερατείας του στη Θεσσαλονίκη (1874-1878)» στο Συνέδριο «Ιωακείμ Γ΄ ο Μεγαλοπρεπής. Ο από Θεσσαλονίκης Οικουμενικός Πατριάρχης και η εποχή του», που οργανώθηκε από την Φιλόπτωχο Αδελφότητα Ανδρών Θεσσαλονίκης για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Ιωακείμ Γ΄ (3-5 Φεβρ. 2012).

– «Θρησκεία και επιστήμη: η αντίδραση του Σέργιου Μακραίου στο Περί Πληθύος κόσμων του Παναγιώτη Κοδρικά» στο Γ΄ Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με θέμα: «Επιστήμη και Θρησκεία μεταξύ διαλόγου και πολεμικής», που οργανώθηκε από τον Σύλλογο Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. και πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 30 Μαΐου -1 Ιουνίου 2012.

– «Θρησκεία-Εξουσία-Άνθρωπος στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη ‘Ο Χριστός ξανασταυρώνεται’» στο Δ΄ Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με θέμα: «Θρησκεία-Εξουσία-Άνθρωπος», που διοργανώθηκε από το Σύλλογο Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των ΙΘ΄ Παύλειων της Ι. Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας στη Θεσσαλονίκη και στη Βέροια, στις 20-21 Ιουνίου 2013.

– «Η Ι. Μητρόπολη Θεσσαλονίκης και η αποκατάσταση των προσφύγων μέσα από τα έγγραφα της Ι. Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης» στην ημερίδα με θέμα: «Κοινωνική Πρόνοια και Κρατική Μέριμνα στην πόλη της Θεσσαλονίκης πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (1920-1940)» του Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης (ΚΙΘ) Δήμου Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 3 Απριλίου 2014.

«Η γυναίκα στην εκκλησιαστική ιστορία» στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο που διοργάνωσε η Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ. σε συνεργασία με τη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού Βοστόνης και το Κέντρο Οικουμενικών, Ιεραποστολικών και Περιβαλλοντικών Μελετών «Μητροπολίτης Παντελεήμων Παπαγεωργίου», προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή Ευάγγελου Θεοδώρου με θέμα: «Διακόνισσες, Χειροτονία των Γυναικών και Ορθόδοξη Θεολογία» στις 22-24 Ιαν. 2015

– «Μετακινήσεις Ιεραρχών της Εκκλησίας Κρήτης για εκπαιδευτικούς σκοπούς» στο ΙΒ΄ Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο, 21-25/9/2016, που διοργάνωσε η Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών στο Ηράκλειο Κρήτης.

– «Η στάση των Ορθοδόξων λογίων απέναντι στο έργο δομινικανών κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας» στη Διεθνή Ημερίδα: «Το Τάγμα των Ιεροκηρύκων και η Ορθόδοξη Ανατολή», που διοργάνωσε ο Τομέας Εκκλησιαστικής Ιστορίας, Χριστιανικής Γραμματείας, Αρχαιολογίας και Τέχνης, την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2016, στη Θεολογική Σχολή Α.Π.Θ.

– «Εθνοφυλετισμός και ιστοριογραφία» στο Επιστημονικό Συνέδριο: «Το πρόβλημα του εθνοφυλετισμού στην Ορθόδοξη Εκκλησία: από το βουλγαρικό σχίσμα μέχρι σήμερα», που διοργανώθηκε από το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. με τη στήριξη του Α.Π.Θ. και της Θεολογικής Σχολής Χάλκης (12-13 Σεπτ. 2019)

– «Η θεολογική ‘γενιά του ’30’ και η συμβολή του Αμίλκα Αλιβιζάτου στη σύγχρονη ελληνική θεολογία», στο επιστημονικό Συνέδριο με θέμα: «Αμίλκας Αλιβιζάτος. Πανεπιστημιακή διδασκαλία, εκκλησιαστική διακονία, οικουμενικός διάλογος», που διοργανώθηκε από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου (6-8 Μαΐου 2022)

ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΡΘΡΑ
  • ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΡΘΡΑ

     

    Μελέτες

     

    1. Ιωάννης Α΄ αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης. Ιστορική – θεολογική προσέγγιση, διδ. διατριβή, Θεσσαλονίκη 2007.

     

    1. Ανδρέας Παπαδόπουλος – Βρετός. Βιογραφία – εργογραφία. Συμβολή στην ιστορία της συγκρότησης θεολογικών βιβλιογραφιών, Πουρναράς: Θεσσαλονίκη 2009.

     

    1. Πνευματική κίνηση και ιδεολογικά ρεύματα του γένους και ελληνισμού στους χρόνους της οθωμανικής κυριαρχίας μέσα από τις εκδόσεις των φυλλαδίων, Θεσσαλονίκη: Πουρναράς 2009.

     

    1. Η Εκκλησία στην Ελλάδα και το καζαντζακικό ζήτημα. Ιστορική αναψηλάφηση με βάση τις πηγές, Θεσσαλονίκη: Ostracon, 2016.

     

     

    Άρθρα

     

    1. «Γυναίκα και Ευρωπαϊκή Ένωση», Καθ’ Οδόν, τεύχ. 9, 1994, σ. 129-134.
    2. «Η Βιβλιοθήκη της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. Προβλήματα – Προοπτικές», ΕΕΘΣχ.AΠΘ 10 (2000) 83-92.
    3. «Εκκλησία και περιφερειακή διοίκηση στις Διηγήσεις των Θαυμάτων του Αγίου Δημητρίου», στα Πρακτικά Διεθνούς Eπιστημονικού Συνεδρίου με θέμα: Θεσμοί και τοπική αυτοδιοίκηση στη Θεσσαλονίκη διαχρονικά, (24-25 Νοεμβρίου 2005), Θεσσαλονίκη, 2006, σ. 26-30.
    4. «Άγιες γυναίκες της Εκκλησίας Θεσσαλονίκης», στα Πρακτικά της Α΄ και Β΄ συνδιασκέψεως Γυναικών Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, με τίτλο: Ο ρόλος της γυναίκας στην Ορθόδοξη Εκκλησία, (Σειρά Ποιμαντική Βιβλιοθήκη, 16), Αθήναι 2007, σ. 187-201.
    5. «Τα θρησκευτικά φυλλάδια», στο Ιστορία της Ορθοδοξίας, τ. 5, σ. 438-463.
    6. «Η στάση του Ιωακείμ Θεσσαλονίκης στις κοινοτικές διενέξεις κατά την περίοδο της αρχιερατείας του στη Θεσσαλονίκη (1874-1878)», στο «Ιωακείμ Γ΄ ο Μεγαλοπρεπής. Ο από Θεσσαλονίκης Οικουμενικός Πατριάρχης και η εποχή του», επιμ. Θεόδ. Ι. Δαρδαβέσης, Θεσσαλονίκη: εκδ. Φιλόπτωχος Αδελφότης Ανδρών Θεσσαλονίκης, 2012, σ. 59-70.
    7. «Η Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης και η αποκατάσταση των προσφύγων μέσα από έγγραφα του Αρχείου της Ι. Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης», Αρχειακά Ανάλεκτα 1 (2014), σ. 107-124.
    8. «Οι προσπάθειες της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης για την αντιμετώπιση της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης κατά την περίοδο της κατοχής», στο Synthesis (ηλεκτρον. περιοδικό του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.), 3, no. 2 (2014), σ. 31-52. (ISSN 2241-2964)
    9. «Θρησκεία και επιστήμη: η αντίδραση του Σέργιου Μακραίου στο Περί πληθύος κόσμων του Παναγιώτη Κοδρικά», στο ηλεκτρον. περιοδικό Synthesis 4, no 2, (2015), σ. 103-116.
    10. «Η γυναίκα στην εκκλησιαστική ιστορία», στο Διακόνισσες, Χειροτονία των Γυναικών και Ορθόδοξη Θεολογία, Θεσσαλονίκη: εκδ. CEMES 2016, σ. 329-338 και στο <blog.auth.gr/moschosg/2015/02/02/αντωνία-κυριατζή-λέκτορας-τμήματος-θ/ >
    11. «Η συμβολή της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης στην περίθαλψη των πυροπαθών της πυρκαγιάς του 1917 (βάσει εγγράφων από το Ιστορικό Αρχείο της Ι. Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης», Αρχείων Ανάλεκτα 1 (2016), σ. 31-50.
    12. «Μετακινήσεις Ιεραρχών της Εκκλησίας Κρήτης για εκπαιδευτικούς σκοπούς», στα Πεπραγμένα του ΙΒ΄ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου (2016) (https://12iccs.proceedings.gr/el/proceedings/ category/38/34/544)
    13. «Αιτήματα συλλόγων προς την Ι. Μητρόπολη Θεσσαλονίκης στα τέλη του 19ου – αρχές 20ουαι. για τη στήριξη των ενεργειών τους (σύμφωνα με τη μαρτυρία ορισμένων εγγράφων από το Ι.Α.Ι.Μ.Θ.)», στο Αρχείων Ανάλεκτα 3 (2018), σ. 23-40.
    14. «Η μνημειακή τοπογραφία της χριστιανικής Θεσσαλονίκης ως αφήγηση εκκλησιαστικής ιστορίας και πολιτιστικής ταυτότητας», (υπό δημοσίευση στον τόμο αφιέρωμα εις μνήμην Μαρίας Καζαμία).
    15. «Η ομιλία του Αγίου Αθανασίου Παρίου ‘Εις την Παρθενομάρτυρα Αικατερίνην ή κατά Αθέων’», στο Φίλων Δώρημα, τῲ Καθηγητῂ Αθαν. Ε. Καραθανάσῃ, Θεολογική Σχολή Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη: εκδ. οίκος Σταμούλη, σ. 243-256.
    16. «Ο εθνοφυλετισμός και εκκλησιαστική ιστοριογραφία», στο Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου Το πρόβλημα του εθνοφυλετισμού στην Ορθόδοξη Εκκλησία: από το βουλγαρικό σχίσμα μέχρι σήμερα, Ιερά Θεολογική Σχολή Χάλκης (12-13 Σεπτ. 2019), Θεσσαλονίκη: εκδ. Μπαρμπουνάκη, 2021, σ. 257-271.
    17. «Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Γεννάδιος στην ίδρυση και οργάνωση της Χριστιανικής Αδελφότητας Νέων Θεσσαλονίκη (Χ.Α.Ν.Θ.)», Αρχείων Ανάλεκτα 6 (2021), σ. 31-50.
    18. «Η θεολογική γενιά του ΄30 και η συμβολή του Αμίλκα Αλιβιζάτου στη σύγχρονη θεολογία», υπο δημοσίευση στα Πρακτικά του Συνεδρίου: «Αμίλκας Αλιβιζάτος. Πανεπιστημιακή διδασκαλία, εκκλησιαστική διακονία, οικουμενικός διάλογος», που διοργανώθηκε από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου (6-8 Μαϊου 2022).
    19. «’Χειραγωγία θεοπρεπής’: το θαύμα ‘περί του λοιμού’ στις Διηγήσεις των Θαυμάτων του Αγίου Δημητρίου», στο Synthesis 9 (2020), σ. 171-185.
Μαθήματα
2024

Πνευματική κίνηση και ιδεολογικά ρεύματα του Γένους και του ελληνισμού στους χρόνους της Οθωμανικής κυριαρχίας (κωδ. 1998) - Κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό χειμ. εξαμήνου (Προπτυχιακό)

2024

Ιστορία και Γραμματεία της Εκκλησίας της Ελλάδος (κωδ. 202) - Υποχρεωτικό Β' εξαμήνου (Προπτυχιακό)

2024

Εκκλησία-Γένος-Εθναρχία-Έθνος-Ελληνισμός (κωδ.1200) (Μεταπτυχιακό)

2024

Το Αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ελλάδος (κωδ. 2204) (Μεταπτυχιακό)

ΩΡΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

Ημέρες και ώρες συνεργασίας:

Τρίτη και Τετάρτη, ώρες 11.30΄-13.00΄

(γραφείο 317)

© 2023 | Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης