Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
(2310) 991273
Maria Birbili
Maria Birbili is Associate Professor of Early Childhood Education at Aristotle University of Thessaloniki, Greece. She holds a DPhil in Educational Studies (emphasis on Higher Education) and an MSc in Educational Research Methodology from University of Oxford, UK. She also has a Master’s degree and a BA in Early Childhood Education from USA (Boston College) and Greece respectively. She has taught at different levels and in a variety of contexts in Greece and England. She is the author of a book on the pedagogy of dialogue (in Greek) and has published in international peer-reviewed academic journals and handbooks like Learning, Culture and Social Interaction, Early Childhood Education Journal, Journal of Research in Childhood Education, British Journal of Educational Studies and the International Encyclopedia of Education (4th Edition). She has also co-authored chapters in books on early childhood education and educational methodology both in Greece and abroad, and is the co-editor of a special issue on interest as a learning phenomenon in Learning Culture and Social Interaction. She is currently a member of the scientific committee of the Daycare Center and Nursery School of Aristotle University, while in the past she has been the scientific coordinator of Aristotle University’s Laboratory kindergartens. Her current research and teaching interests include curriculum development, teacher professional learning, assessment in education, dialogic pedagogy, and concept-based teaching.
Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ΑΠΘ.
Καθηγήτρια
Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Α.Π.Θ.
Επίκουρη καθηγήτρια
Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Α.Π.Θ.
Λέκτορας
Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (UK)
Junior Lecturer (Λέκτορας)
Σχολή Βρεφονηπιοκομίας, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Τ.Ε.Ι.) Αθήνας
Καθηγήτρια Εφαρμογών
Σχολή Βρεφονηπιοκομίας, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Τ.Ε.Ι.) Αθήνας
Καθηγήτρια Εφαρμογών
Birbili, M.
Journal Papers
Διδακτική Μεθοδολογία (Προπτυχιακό)
Η αξιολόγηση στην εκπαιδευτική διαδικασία (Προπτυχιακό)
Εφαρμοσμένη Προσχολική Παιδαγωγική Ι (Πρακτική Άσκηση) (σε συνεργασία) (Προπτυχιακό)
Σύγχρονα Μαθησιακά Περιβάλλοντα (σε συνεργασία) (Μεταπτυχιακό)
Παιδικό Παιχνίδι & Δημιουργικότητα (σε συνεργασία) (Μεταπτυχιακό)
Αφορά την αναγκαιότητα και στρατηγικές ενίσχυσης συμμετοχικών, διαλογικών & συνεργατικών πρακτικών
This research project based in Greece explored how early childhood educators can improve young child
Πρόσφατες δράσεις
“Διαφοροποιημένη παιδαγωγική” & “Διαχείριση συμπεριφοράς στην τάξη του νηπιαγωγείου” (Ενδοσχολική επιμόρφωση, 92ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης) (2023)
“Η συμμετοχή των παιδιών στη μάθηση και την αξιολόγησή τους: τα φύλλα εργασίας από μια άλλη οπτική” (Στο πλαίσιο του προγράμματος VOICE) (2022)
“Ανοιχτές δράσεις με τα παιδιά στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση” (Eπιμορφωτική δράση, ΟΜΕΡ Ελλάδος & Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας & Πελοποννήσου) (2021)